Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ursula, Yrsa

Borde ha tackat istället för att rasa mot fans

Stjärnan gick i taket – trots utmärkt gratisreklam

KRÖNIKA. Stjärnan blev så arg på ett musikalfan att hon kallade personens tilltag för ”vilt förolämpande”.

I själva verket borde hon ha sagt tack så mycket.

I slutet av november är det biopremiär för ”Wicked”, en filmatisering av den populära Broadwaymusikalen. Det satsas rejält på den, så pass mycket att musikalen har delats upp i två filmer där andra kapitlet beräknas få premiär om ett år.

Cynthia Erivo och de två affischerna för ”Wicked”.

Det är påkostat och stjärnspäckat, med namn som Ariana Grande, Jeff Goldblum och Michelle Yeoh. Huvudrollen görs av Cynthia Erivo som spelar en kvinna med grön hudfärg som en dag kommer att bli Häxan från Väst, känd från ”Trollkarlen från Oz”.

När filmaffischen för ”Wicked” avslöjades föll den inte i god jord hos alla. Det är en tolkning av den ursprungliga Broadwayaffischen som var en enkel, avskalad teckning som effektivt balanserade vitt mot svart och grönt. Teckningen föreställer häxan Glinda som viskar i örat på Häxan från Väst, vars svarta hatt döljer ögonen.

Ingen mystik i affischen

Filmaffischen blev betydligt tråkigare, både stilmässigt och för att häxans ögon nu stirrar rakt mot oss. Någon mystik vill inte den affischen förmedla.

Det gillade inte ett av fansen som helt enkelt gjorde om affischen så att hattbrättet döljer ögonen. Precis som på originalet. Lätt gjort i datorn numera.

Att dölja mina ögon är som att sudda ut mig

Cynthia Erivo gick i taket.

– Vår affisch är en hyllning, inte en imitation. Att redigera mitt ansikte och att dölja mina ögon är som att sudda ut mig. Och det är djupt sårande, skrev hon i ett instagraminlägg.

Det blev mer högtravande efter det, där hon deklarerade att ”jag är en människa som väljer att se på dig, tittaren” och ”utan ord kommunicerar vi med våra ögon”.

Erivo tyckte att det var det mest stötande hon någonsin har sett.

Hon behöver komma ut mer.

Behöver bygga nyfikenhet

Vi vet inte än om ”Wicked” lever upp till förväntningarna. Om det kommer att funka med hela två filmer. Vad Erivo och alla inblandade behöver är entusiasm kring projektet, att bygga nyfikenhet.

Att då bli personligt förolämpad, bara för att ett av musikalens trogna fans gifter samman den nya affischen med en ikonisk förlaga, är trist.

Kanske inser ”Wickeds” pr-chef att det här var utmärkt gratisreklam och säger ett stilla tack.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.