Svenske succéregissören hade inte råd med mat under inspelningen

Publicerad 2013-01-11

Från ruinerad till Oscarsnominerad – så nära var ”Searching for Sugar man” att knäcka Malik Bendjelloul

HOLLYWOOD/STOCKHOLM Han var så utblottad att ­”Searching for Sugar man” inte höll på att bli av.

Nu – två år senare – är dokumentären nominerad till en Oscar.

– Jag hade inte pengar att köpa mat för, säger ­regissören Malik Bendjelloul, 35, när Nöjesbladet möter honom och Sixto Rodriguez i Beverly Hills.

Strax innan klockan 06.00 vaknar Malik Bendjelloul på sitt hotellrum i Beverly Hills.

Bara 20 minuter tidigare har Oscarsnomineringarna offentliggjorts.

På telefonen lyser de ­missade samtalen med sin frånvaro, trots att hans ­publicist lovat att ringa om filmen nominerats. Han slår på datorn, övertygad om att det hela gått i stöpet.

– Jag blev så fruktansvärt glad när jag såg att den ­nominerats. Det är en fantastisk grej. Hela ordet ­Oscar har ju någon sorts mytologisk karisma runt sig. Man tror inte att det ens går att vinna. För någon, ­säger Malik Bendjelloul.

”Inga pengar till mat”

Men det var nära att ”Searching for sugar man” aldrig blev av.

Riktigt nära.

– När filmen var i stort sett klar tyckte filmkonsulenten att den inte höll för biolängd. Han tyckte den var tvungen att klippas ned till ett kortare format.

Malik Bendjelloul hade tidigare beviljats utvecklingsstöd av Svenska filminstitutet (Sfi). Nu nekades han det större stödet, det för produktion. Konstnärligt blev det en jättesmäll.

Men än värre:

– Hela min privata ekonomi var på spel. Jag hade ­använt alla mina sparpengar, allt jag hade.

Han gav upp. ”Searching for Sugar man” lades för en tid på is. Malik beskriver ­perioden som en ”enormt djup kris”:

– Pengarna var helt slut. Jag hade inte pengar att ­käka mat för, i princip.

Till slut tog han saken i egna händer – bokstavligt talat. Hemma vid köksb­ordet gjorde han själv de animationer som saknades, klippte och skapade ­bakgrundsmusik.

Fick stödet till slut

För att få det att gå ihop ekonomiskt tvingades han låna pengar av vänner. Han gjorde också ”något litet jobb för produktions­bolaget Barracuda”.

– De pengarna gjorde att jag kunde överleva.

I slutet av 2011 kom beskedet att filmen skulle visas på filmfestivalen Sundance. Kort därefter fick Malik sitt produktionsstöd, drygt två miljoner kronor, från Sfi.

– Det är jag väldigt tacksam för, säger han.

Anna Serner är vd på Sfi. Hon var den som tog beslutet att ge filmen produktionsstöd, på konsulentens förslag.

Hon menar att vägen från utvecklingsstöd till produktionsstöd sällan är spikrak.

– Alla dokumentärer går igenom olika faser. Om man visar något som inte är tillräckligt tydligt eller om man inte har tillräckligt övertygande material så riskerar man att inte få igenom det man vill berätta. Det var det som hände Malik, tidigt i processen hade han inte tillräckligt övertygande material för att få ett produktionsstöds­beslut.

– I slutändan så lyckades han ta fram det och göra en övertygande film och då fick han stöd.

Succén var ett faktum och filmen hyllades av kritikerna. Alla var dock inte lika nöjda med ­dokumentären. När ”Searching for Sugar man” nominerades till Stora Journalistpriset höjdes kritiska röster mot filmen för att den inte visar hela Sixto ­Rodriguez historia.

Något som Malik Bendjelloul slår ifrån sig:

– Filmen handlar om två fans som letar efter, en för dem, död superstjärna. De vill ta reda på hur han dog. De letar ­efter en död man men hittar en levande man. Det är inte min berättelse utan det är deras ­berättelse som jag ­berättar.

– Man kan givetvis berätta­ andra historier. Men det här var den som jag ville berätta.

Mindre än nio timmar efter Oscarsbeskedet träffar Nöjesbladet en festklädd Malik på ­lyxhotellet SLS i Beverly Hills.

”The big league”

Han är fortfarande omtumlad över framgången och uppe i varv.

Utanför entrén vankar Rodriguez, till ­synes förlorad i sina egna tankar. En cocktailmottagning väntar innan det bär av till recensentkårens ­årliga gala, Critics Choice Awards.

– Kom nu, säger Malik till Rodriguez när den svarta bilen med tonade rutor rullar fram.

– Vi måste iväg. This is the big league.

Rodriguez tittar nyfiket­ upp.

– The big league? mumlar han under det långa håret.

– I så fall är det bäst att vi åker.

Bärgar de statyetten den 23 februari blir de regerande mästare. I den finaste ligan.

ANNONS