Revolvrar och indianer – men ’ingen västern’

Publicerad 2014-11-14

”The homesman” har alla ingredienser – ändå tycker inte Tommy Lee Jones att filmen passar in i klassiska genren

Västernfilmen rider in på biodukarna igen.

Vi har sett Mikael Persbrandt och Mads Mikkelsen i hårdkokta ”The salvation”. Nu kommer ­Tommy Lee Jones med en originell historia om tragiska kvinnoöden bland nybyggarna.

– Vädret under inspelningen var fruktansvärt, säger Hilary Swank. Jag älskade varje ögonblick.

Hon spelar den bestämda Mary Bee Cuddy som på 1800-talet åtar sig att transportera tre kvinnor från Nebraska mot släkt och vård ­längre österut. I inledningen ser vi de tre kvinnornas liv och hur de av olika skäl bryter samman psykiskt.

Filmhistorien är full av berättelser från västern. Men sådana här historier har inte gjorts tidigare.

– Det fanns inga andra liknande filmer att titta på, säger Hilary Swank. Vilket säger mycket om hur originellt det här manuset är.

”Det gick blixtsnabbt”

Tommy Lee Jones är en av författarna och har regisserat ”The ­homesman”. Han spelar den kärva manliga huvudrollen, en suput som tvingas följa med på ­resan.

– Jag blev ombedd att läsa boken och säga om det kunde bli en bra film. Köpte snabbt rättigheterna och skrev manus. Det gick blixtsnabbt, säger Tommy Lee Jones. Är man producent, manusförfattare, regissör och skådespelare blir ett av de jobben lättare.

David Dencik och Sonja Richter spelar ett par i filmen. Varför ­valde du dem?

– Det är väl logiskt att välja ­skandinaviska skådespelare till att spela rollfigurer med skandinavisk bakgrund? säger Tommy Lee Jones. Så att de kan prata sitt eget språk på gården.

Ja, men det finns andra skandinaviska skådespelare. Varför just de här?

David är både svensk och dansk, Sonja dansk. De är utomordentliga skådespelare, vi hade tur som fick ha dem i vår film. De är intelligenta och exakta.

Gjorde alla obekväma

Tommy Lee Jones vill inte riktigt kalla ”The Homesman” för en ­västern.

– Bara för att den utspelas under 1800-talet och har hästar och folk i stora hattar?, muttrar han.

Men vi andra kan enas om att den tillhör genren. Dramatik under ­nybyggartiden på 1850-talet, här finns möten med indianer.

Jones har tidigare regisserat en film om en ­resa i västernvärlden, ”The three burials”. Han var också med i ”The missing”, en av få västernfilmer med en kvinnlig huvudperson, spelad av Cate Blanchett.

Han hade också en huvudroll i tv-serien ”Den sista färden”, en av de bästa västernskildringarna.

Nu filmade han i New Mexico.

– Det är väldigt omväxlande ­väder där på våren. Extremt varmt, extremt kallt, sandstormar, snö, ­hagel. Allt det före lunch, säger Tommy Lee Jones. Vädret gjorde ­alla obekväma, men det var en välsignelse för bilderna.

”En man av få ord”

Han var noga med detaljerna, att det skulle kännas äkta. Läste fotoböcker om mentalsjuka människor på prärien under 1800-talet. Men västerngenren är också ett sätt att säga saker om samtiden.

– Mycket som händer nu gör filmen relevant och tidlös, som synen på kvinnorna, säger Hilary Swank.

Tommy Lee Jones vill att filmen ska tala för sig själv.

– Att använda resan som ett berättargrepp skedde redan på antiken, säger Tommy Lee Jones. Det finns en början, en mitt, ett slut. Det är många händelser på vägen och karaktären lär sig något. Eller inte. Publiken får något att tänka på.

Hilary Swank ser likheter mellan Tommy Lee Jones och Clint Eastwood, som regisserade henne i ”Million dollar baby”. De gör få tagningar. Vet vad de vill.

– Tommy Lee är en man av få ord, säger Hilary Swank. Men när han säger något är det värt att lyssna på.

Bland floppar & fullträffar

Johnny Depp, Kevin Costner, ­Liam Neeson, Jeff Bridges och Mikael Persbrandt.

Alla har de sett västerut de senaste åren.

Jeff Bridges i ”True grit”.

Redan på stumfilmstiden var västern en viktig byggsten i Hollywood. Gav hela världen biohjältar som John Wayne, Gary Cooper och Roy Rogers.

På 1970-talet började genren dö ut och ­ersattes av polisfilmer. Men då och då kommer nya västernförsök.

Under senare år har det gjorts flera satsningar. En del misslyckande, som kombinationen västern och övernatur­ligt, i ”Cowboys & aliens”, ”Jonah Hex”, ”Dead in Tombstone”.

Men även en del sevärt, som Kevin Costners ”Open range”, ”Appaloosa” med Viggo Mortensen, ”3:10 to Yuma” med Russell Crowe och Christian Bale.

I år kom ”The salvation” med Mads Mikkelsen, Mikael Persbrandt och Eva Green och miniserien ”Hatfield & McCoys” med Kevin Costner och Bill Paxton. Seth McFarlane försökte skoja i ”A million ways to die in the west”.

Johnny Depp spelade Tonto i ”The Lone ranger”. ”True grit” var en fin nyinspelning med Jeff Bridges.

Så länge det görs film lär nya stjärnor dra på sig stövlarna.

13 bästa westernfilmerna

Jens Peterson väljer.

1. ’Sheriffen’ (1952)

Gary Cooper är hjälten som ­ensam måste möta skurkarna i rädd stad.

2. ’Butch Cassidy och Sundance Kid’ (1969)

Paul Newman och ­Robert Redford som ­rånande radarpar.

3. ’Förföljaren’ (1956)

John Wayne som skoningslös jägare efter indianer som rövat bort flicka.

4. ’Den gode, den onde, den fule’ (1966)

Ingen är särskilt god i Sergio Leones spagetti-västerns. Alla sevärda.

5. ’De skoningslösa’ (1992)

Clint Eastwood visar cyniska prisjägare i blodig uppgörelse kring girighet.

6. ’The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford’ (2007)

Brad Pitt som en av västerns legender, i fint filmad historia med Casey Affleck.

7. ’Det vilda ­gänget’ (1969)

Sam Peckinpah för­nyade västern med mer våld och en mörk bild av en döende era.

8. ’Diligensen’ (1939)

Tidig klassiker med John Wayne som en av passagagerarna.

9. ’Open range’ (2003)

Kevin Costner och den alltid utmärkte Robert Duvall i klassisk konflikt mellan boskap och ­odlare.

10. ’Rio Bravo’ (1959)

Sheriffen John Wayne har hjälp av supande Dean Martin och lille Ricky Nelson när bovar stormar fängelse.

11. ’Det våras för sheriffen’ (1974)

Mel Brooks har koll på genrens alla klyschor och ger många tidlösa sketcher.

12. ’Once upon a time in the west’ (1968)

Sergio Leones epos med Henry Fonda och Charles Bronson hette ”Harmonica en hämnare” här.

13. ’Pat Garrett och Billy the kid’ (1973)

Jakt som har Kris ­Kristofferson samt Bob Dylan som Alias och ”Knockin’ on heavens door”.

ANNONS