Luftigt ytligt om yta och kött

Form och bild suger upp allt syre i "Love lies bleeding"

Publicerad 09.54

”Love lies bleeding”

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Love lies bleeding

Regi Rose Glass, Kristen Stewart, Katy O’Brian, Jena Malone, Anna Baryshnikov, Dave Franco, Ed Harris


FILMRECENSION. "Saint Maud"-regissören Rose Glass följer upp sin lovande debut med queer kroppsskräck och 80-tals-noir.

THRILLER. "Love lies bleeding". Redan typsnittet i förtexterna signalerar vad det handlar om: pulpig noirthriller med många turer, lust och våld tryckt på tunt och billigt papper. Det blir en blandning av just det, grekisk tragedi och 80-talsfest.

Filmen öppnar med pulserande rymdsynth – Harald Grosskopfs "1847 – Earth" – över en klippskreva dränkt i rött sken, glider över till en stjärnhimmel som ger ett målat intryck och åker sedan ner över det neondränkta gymmet Crater. Där inne: detaljer på svettiga kroppar som pumpar järn i skenet av lysrör, svällande muskler, tubsockar i höga Reeboks och tunga andetag.

Det ligger från början något utomjordiskt och förhöjt över "Love lies bleeding", något är inte riktigt som det ska. 

Klipp till: Lou (Kristen Stewart), som har armen långt ner i en av gymmets igenkloggade toaletter medan en chanslös tjej raggar på henne. Tankarna går direkt till systrarna Wachowskis heta queerkultthriller "Bound", där Gina Gershon spelade rörmokare – en film som det också ska visa sig att det finns fler paralleller till.

In på gymmet glider sedan den rippade kroppsbyggaren Jackie (Katy O'Brian), en liftare på genomresa på väg mot bodybuildermästerskap i Las Vegas. Ögonblicklig passion uppstår, anabola injiceras, en snabbt växande snöboll av kriminalitet, kroppsskräck och köttslamsigt våld är satt i rullning.

Katy O’Brian och Kristen Stewart i ”Love lies bleeding”.

Med den stämningsfulla debutfilmen "Saint Maud" gjorde Rose Glass intryck som en visuellt stark regissör med en egen röst och ton, och den obehagliga berättelsen om en djupt religiös sjuksköterska på vansinnets rand lovade mycket. När hon nu gjort film i USA verkar hon och "Saint Maud"-fotografen Ben Fordesman ha gått vilse i estetiken.

Tillsammans har de landat i något generiskt fulsnyggt som ser ut som mycket annan omtalad amerikansk independentfilm från de senaste åren. Det hjälper inte att det gåtts nästan parodiskt överstyr med 80-tal i form av frisyrer, kläder och miljöer i stort.

Form och bild suger upp allt syre, och "Love lies bleeding" blir en luftigt ytlig skildring av yta, kött och den amerikanska drömmen.


Visas på bio.


”Saint Maud”

Passa även på att se...

... Rose Glass debutfilm "Saint Maud"!

Visste du att...

... det är soundtrackmästaren Clint Mansell som gjort musiken till "Love lies bleeding"?


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.