Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Valfrid, Manfred

Fansen laddar för Ant Wan på Tele2 Arena: ”Texterna kommer från hjärtat”

Bröderna Ninos och Kristian Icho arrangerar konserten: ”Målet är att göra något historiskt”

Uppdaterad 20.54 | Publicerad 07.53

Det är en historisk spelning för svensk hiphop – den största någonsin. Fenomenet Ant Wan bygger på landets kanske allra mest hängivna hiphopfans

På lördag möter han 42 000 av de allra mest besatta lyssnarna på Tele 2 Arena.

Evelina Farias Mladenovic, 14, har skickat väldigt många meddelanden på Instagram till sin idol Ant Wan

Vid skåpen i Tunaskolan, i Botkyrka i södra Stockholm, visar hon på mobilen. 

Scrollar och scrollar. Men meddelandena tar aldrig slut. 

– Inte en enda gång har han svarat, suckar Evelina. 

– Kan du säga till honom att bara svara en gång? Säg att det finns en tjej i Botkyrka som är hans allra största fan. Hon lyssnar mer än någon annan. Jag är fan förälskad i den killen alltså. Hälsa det. Eller nej, inte det sista. Då kommer han bara tycka jag är konstig.

Evelina har bilder på Ant Wan som skärmsläckare på mobilen, tillsammans med ett citat från en av rapparens låtar: ”Jag har sett för mycket svek, många ryggar som har vänt”. 

När Aftonbladet kommer till Tunaskolan väntar hon i dörren. 

Vi är här för att prata med unga fans som ska gå på den historiska spelningen på lördag. Frågan är: varför har just Ant Wan, av alla svenska rappare, en så hängiven grupp fans? 

Ant Wan på Avicii Arena 2023.

Evelina vet. Hon kör upp sin mobil i våra ansikten. Där har hon skrivit en egen analys. Enligt texten handlar det om att Ant Wan ”kan fånga ungas känsloliv i en låt”. Att unga kan hitta ”tröst och förståelse” i hans musik. 

– Sen är det mycket väldigt, väldigt djup poesi i hans texter, säger Evelina. 

– Samtidigt är texterna mer känslosamma. De kommer från hjärtat. Jämfört med dagens musik som för det mesta handlar om pengar och makt. 

En grupp klasskompisar i uppehållsrummet håller med. 

Esther Alsterlund.

– Ant Wan pratar om hur man blir bedragen av sina vänner, ”en kniv i ryggen börjar alltid med en nål”, säger Esther Alsterlund

– Men han pratar också om att växa upp, säger Leah Keryakes

– Ganska ofta handlar det om en tjej. Han säger ofta ”hon”. Alltså att det faktiskt handlar om henne, säger Natalia Lici

– Han är bra på att gå in i en annan persons roll. 

Ant Wan-fansen på Tunaskolan.

Ant Wan-fansen på Tunaskolan är överens om att deras favoritartist har gjort något många andra glömt: på den extremt enkönade svenska hiphopscenen är han en av få manliga rappare som faktiskt talar till kvinnliga lyssnare. 

Då handlar det inte bara göra ”en låt för tjejerna” – något många rappare fortfarande tolkar som en låt med lite poppigare sound och enklare, snällare texter. 

Fansen på Tunaskolan säger att de gillar Ant Wan eftersom han också har förmågan att prata ur en ung kvinnas perspektiv. Att man kan känna igen sig. 

Ant Wan har helt enkelt fångat den målgrupp som alltid, genom hela pophistorien, haft rätt: tonårstjejerna. Musikhistorien böjer sig alltid till slut efter deras smak – även om vissa av oss andra försöker skriva om den. 

Evelina och vännerna på Tunaskolan förklarar vad som händer om någon kritiserar deras idol. Då börjar de ”veva”. 

En passion som kommer att höras på lördag, när Ant Wan genomför historiens största konsert med en svensk hiphopartist. 

Ninos och Kristian Icho arrangerar spelningen på Tele 2 Arena.

Dagen innan spelningen står bröderna Ninos och Kristian Icho, som även ligger bakom kulturplattformen Dopest och arrangerar spelningen tillsammans med konsertjätten FKP Scorpio, inne på Tele 2 Arena och ser ett imponerande scenbygge växa fram.

Snart är det dags för de första repetitionerna på plats.

Ninos och Kristian har jobbat med Ant Wan i flera år och sett den unika relationen med fansen växa fram.

Ninos och Kristian Icho arrangerar spelningen på Tele 2 Arena.

– Det har liksom alltid varit han och hans fans, säger Kristian. 

– På många sätt har han alltid varit en outsider, även på hiphopscenen. Från Västerås, inte Stockholm. Gör inte så mycket samarbeten. Förknippas inte med någon speciell producent eller någon scen. Backupen för honom har alltid varit fansen. 

– Att han varit så obrydd om siffror och den kommersiella sidan, gör också att han bygger den här mystiken lite, säger Ninos.  

– Genom att vara så lojal bara mot fansen blir det som att det är bara han och de som lever i den här världen, säger Ninos. 

Ideén om att göra en större spelning kom från Ant Wan själv. Kristian och Ninos var först tveksamma. De bokade både Hovet och Avicii Arena, för säkerhets skull. Men biljetterna sålde så snabbt att det självklart blev den större lokalen. 

Efter sucéen i Avicii Arena började man genast planera för morgondagens historiska spelning. Där gick 40 000 biljetter på ungefär två timmar. 

Både spelningarna sålde helt utan marknadsföring. Förutom att Ant Wan själv lade ut en länk på sitt Instagramkonto. 

Svensk hiphop har länge växt organiskt, och existerar i dag i en slags bubbla, allt längre från samhällets mitt. 

Men den bubblan blir allt mer gigantisk. Ett problem inte bara för hiphopen, men snarare för resten av samhället, menar bröderna Icho. 

– Att den här musiken inte får mer utrymme och förståelse, jag brukar kalla det en brist på kulturell kompetens, säger Kristian.

– Men i det här fallet är det väl mer fråga om ren inkompetens. Att ingen kan lyfta en artist av den här storleken och betydelsen på ett positivt sätt. 

I kväll tar så ändå den svenska hiphopen en genväg in i en av musikhistoriens allra mest klassiska genrer: arenaspelningen. 

– På den förra showen hade vi egentligen inga förväntningar, säger Kristian. 

– Men nu är målet att göra något historiskt. 

Följ ämnen i artikeln