Priskrig om snabbmatskunderna

Publicerad 2013-10-08

Subway har tagit upp kampen med McDonalds om att bli Sveriges största snabbmatskedja.

Ett priskrig har brutit ut mellan snabbmatskedjorna.

Det började med att McDonalds sänkte priserna – och nu svarar Subway.

– Vi sänker priset på nästan hälften av våra subs, säger Eva Ekeberg.

Priskriget bland snabbmatsrestaurangerna började med att McDonalds i samband med sitt 40-årsjubileum sänkte priset sin klassiska Quarter pounder-meny till 40 kronor.

Nu svarar konkurrenten Subway som sänker priset på hälften av sina menyer med upp till 22 procent. Priset på Subway Melt sänks exempelvis från 45 kronor till 35 kronor.

Kunderna har tryck på

– Vi vill att så många som möjligt ska ha glädje av de nya lägre priserna så därför valde vi en bred prissänkningsstrategi där vi sänker priset på nästan hälften av våra subs, säger Subways nordiska marknadschef Eva Ekeberg.

Enligt henne har Subways kunder tryckt på för att få ner priser på maten.

– Vi har varit lyhörda inför den feedback som våra kunder har gett oss i bland annat sociala medier, säger Eva Ekeberg.

Ska bli störst

Prissänkningen kan också ses mot bakgrunden av att Subway tagit upp kampen med McDonalds om att bli Sveriges största snabbmatskedja. I dag finns det 127 Subway-restauranger i Sverige. Målet är att före 2015 års utgång ha 240 restauranger.

McDonalds har i dag 219 restauranger i Sverige.

Aftonbladet Min Ekonomi

Följ ämnen i artikeln