Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Stort haveri för Swedbank

Uppdaterad 2014-04-11 | Publicerad 2014-04-10

Sveriges största bank slogs ut helt i natt. 

Swedbanks kunder fick inte ut pengar ur bankomater och kortbetalning gick inte igenom.

Dessutom havererade hemsidan, internetbanken och mobilappen.

– Vi hoppas att allt ska fungera under fredagsmorgonen men kan inte lämna några garantier, säger presschef Anna Sundblad.

Totalhaveriet inträffade halv nio på torsdagskvällen.

Swedbanks över fyra miljoner privatkunder kunde varken betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater.

Kunder i hela världen drabbades.

Även mobilbanken och internetbanken låg nere.

02:48: "Allt fungerar"

Enligt Anna Sundblad, presschef vid Swedbank, är problemet av teknisk natur men exakt vad som inträffat är oklart.

– Vi fortsätter att söka felkällan och arbetar intensivt med detta, säger hon.

– Vi vill gå till botten med detta och genomlysa alla delar som blivit berörda.

Tidigt i morse meddelade Swedbank på sin Facebook-sida att problemen började lösas.

"Onlinetjänster som mobilbank, internetbank, kort och automater fungerar.", skrev man klockan 02:48.

Vid fyra-tiden på morgonen uppdaterades sidan igen.

"Det är stabilt, som Dr Alban skulle sagt. Vi tar några timmars sömnpaus och är tillbaka till klockan 06. Håll ut tills dess kära vänner", skrev Swedbank.

På fredagsmorgonen ska banken hålla ett krismöte om händelsen.

Klagostorm på sociala medier

Enligt Anna Sundblad behöver inga kunder oroa sig för att något ska hända med deras pengar. Och de som lidit ekonomisk skada kommer att kompenseras.

– Får man exempelvis dröjsmålsränta för att man inte kunnat betala sin skatt som ska vara inne den 12:e så betalar vi den, säger hon.

Hon uppmanar alla kunder som drabbats ekonomiskt att ta kontakt med banken.

– Har man ekonomiska anspråk ska man ta kontakt med sitt närmaste bankkontor. Vi får ta ställning till varje enskilt fall tillsammans med kunden, säger Anna Sundblad.

Eftersom hemsidan var utslaget kunde Swedbank enbart kommunicera med sina kunder via Facebook.

Klagomålen fullkomligt strömmade in.

Anna Sundblad säger sig ha full förståelse för att kunder är upprörda och oroade.

– Det här är beklagligt och inte acceptabelt. Det är helt enkelt väldigt olyckligt, säger hon.

Fast på krogen

Johan Emilsson drabbades av haveriet när han och tio arbetskamrater satt på en restaurang i Östersund.

– Eftersom jag är den enda som inte har Swedbank så har jag fått lägga ut för alla andra, säger han.

Och eftersom flera ur gänget lämnat kortet i baren hann totalbeloppet sticka i väg innan problemet upptäcktes.

– Det har gått en sex tusen spänn i kväll, säger han.

Enligt honom hade flera restaurangbesökare samma bekymmer.

– Det är ett par stycken som inte kan ta sig härifrån. Vi hade lite tur att jag inte är kund i banken, säger han.

Följ ämnen i artikeln