Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Rear ut Paolos produkter och donerar pengar till arbete mot trafficking

Nyheten fick Matsmarts sajt att krascha

Publicerad 2020-06-03

Här rullar tusentals varor som bär Paolo Robertos namn in på lagret i Katrineholm.

Matsmart.se hoppas kunna sälja produkterna genom att locka med kraftigt nedsatta priser.

– Det här innebär att vi kan rädda maten från att slängas, säger marknadschefen Sofia Syrén.

När nyheten kom ut fick kundanstormningen sajten att krascha.

Experten sågar Paolo Robertos krishanteringExperten sågar Paolo Robertos krishantering

Många handlare plockade bort alla produkter med namnet ”Paolos” på etiketten efter att entreprenören och mångsysslaren gripits för sexköp.

Evanoff Group, företaget bakom livsmedelsmärket, vädjade om hjälp för att bli av varorna. Nu har bolaget inlett ett samarbete med sajten matsmart.se, som inriktar sig på att sälja sådant som riskerar att slängas.

På tisdagen rullade de första pallarna med pasta, olivolja och annat in till lagret i Katrineholm.

– Det är ett 80-tal olika sorters produkter som vi köpt. Det rör sig enbart om torrvaror, säger Sofia Syrén, marknadschef på Matsmart.

– Jag kan inte svara på exakt hur många varor vi får in. Men det är en stor affär för oss.

När Aftonbladet rapporterade om saken på onsdagsmorgonen så rusade kunderna till nätbutiken. Sajten klarade inte av det höga trycket.

”Vi handlade, sedan började det komma upp meddelanden att varan ’gått åt som smör’ och att den var slut. När vi sen skulle checka ut så var det fler varor som inte fanns sen crashade siten”, skriver en läsare i ett mejl.

Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef på Matsmart, säger i en kommentar:

– Vi har aldrig sett något liknande i hela Matsmarts historia. Det här är rekord.

Donerar pengar till arbete mot trafficking

Enligt Sofia Syrén kommer maten att säljas med en rabatt på ungefär 50 procent. En del av vinsten ska skänkas till organisationen Child10, som arbetar mot trafficking.

– Det blir en donation på 350 000 kronor. Den summan ligger fast oavsett hur det går med försäljningen.

– Vi har samarbetat med Child10 tidigare och vi vet att pengarna kommer att göra stor nytta.

Sofia Syrén, marknadschef på Matsmart.

”Vill undvika att bra mat slängs”

Evanoff Group har klippt alla band till Paolo Roberto. Sofia Syrén uppger att det var en förutsättning för att affären skulle bli av.

– Vi tar starkt avstånd från det han har gjort och det var avgörande att vi kunde säkerställa att han inte skulle gagnas av detta.

– Men produkterna blir inte sämre på grund av det som hänt. Det är väldigt bra mat.

Hur ser du på risken att ni kommer att förknippas med Paolo Roberto i och med att ni säljer varorna?

– Det är något som vi har funderat mycket över. Men i det här läget känner vi att matsvinnet kommer först, säger Syrén.

– Vi vill undvika att bra mat slängs och här kan vi samtidigt se till att en del av intäkterna går till att stötta en väldigt viktig verksamhet.