Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Ica-butiken satsar på Paolos varor: ”Handlar inte om honom”

Uppdaterad 2020-06-01 | Publicerad 2020-05-30

Flera butiker rensar hyllorna på Paolo Robertos matvaror efter sexköpsskandalen.

Butikschefen Stefan Bardevik i Nacka gör tvärtom.

– Vi har beställt massor. Folk måste förstå att han inte tjänar på det längre, säger han.

Paolo Robertos sexköpsskandal har fått hans företagsimperium att falla i bitar. Hans uppdrag har avslutats på löpande band. Evanoff Group AB, som står bakom varumärket ”Paolos”, bröt samarbetet dagen efter tillslaget och köpte ut honom för 126 kronor.

Samtidigt valde flera livsmedelsbutiker att bojkotta varumärket.

– Många säger att de inte vill befatta sig med produkterna, och jag har full respekt för den inställningen. Men samtidigt står vi här med massor av grejer som vi kan tvingas att förstöra. Det går emot allt vi står för när det gäller matsvinn, har Dani Evanoff, vd för Evanoff Group, tidigare sagt till Aftonbladet.

Ica-handlaren Susan Bardevik och butikschefen Stefan Bardevik.

”Tycker synd om den entreprenör som finns kvar”

Medan flera handlare rensar hyllorna, gör Ica-handlaren Susan Bardevik och butikschefen Stefan Bardevik motsatsen.

– Jag tycker synd om den entreprenör som finns kvar. Det är fortfarande ett vinstdrivande företag, då kan man inte bara skänka bort allt. Paolo tjänar inte längre något på detta eftersom han köpts ut. Jag tror inte att folk har förstått det, säger Stefan Bardevik.

Men kan det inte vara ett sätt att ta avstånd från händelsen genom att ta bort varorna?

– Absolut. Vi tar också avstånd från det han gjort, men det här handlar inte om honom. Det finns andra människor som tar stryk av det. Han är utköpt och tjänar inte längre pengar på detta, säger Stefan Bardevik.

Skylt från Ica-butiken i Nacka.

Vill minska matsvinnet

Nu har Stefan Bardevik beställt mängder av varor till butiken i Finnboda, Nacka, och säljer dem till kraftigt reducerade priser.

– Vi går plus minus noll på det. Syftet är att minska matsvinnet och rädda mat, samt stötta de som finns kvar i företaget. Matsvinn är en het fråga och i dag har vi sålt massor. Det är också produkter med god kvalitet ska man komma ihåg, säger han.

Under fredagen satte butiken upp skyltar med förklaring om varför de satsar på varorna.

– Vi har också meddelat det på vår Facebooksida. Jag trodde att det skulle bli en massa tjafs, men kunderna tycker att vi gör rätt som vill begränsa svinnet. Det är viktigt att framhäva att han inte längre tjänar på detta och det känns som att det budskapet gått fram, säger Stefan Bardevik.