Kontringen i vodkabråket
Publicerad 2013-09-06
”De har en armé med advokater”
Jätten Absolut stämmer lilla Purity vodka i marknadsdomstolen.
Nu kontrar Purity.
– För vissa handlar det inte om att ha rätt utan snarare om att få rätt, säger Thomas Kuuttanen, Master Blender på Purity vodka.
Konflikten mellan Purity och Absolut har några år på nacken. Absolut började 2010 använda ordet "purity" som ett rubrikord på affischer och i andra delar av sin marknadsföring. Det reagerade Purity över och försökte få Absolut att sluta. När de vägrade drog Purity Absolut inför tingsrätten för varumärkesintrång.
Motattack
– Vi har namnskydd i många länder sedan tio år. De kände till oss mycket väl. Vi försökte få dem att lyssna i över ett år, men det hjälpte inte, säger Thomas Kuuttanen.
Den tvisten är inte löst – domen väntas efter nyår.
Och i juli i år gick Absolut till motattack. De stämde Purity vodka, den här gången i marknadsdomstolen. Absolut tog sikte på Puritys reklam, där de kallar sig ”världens mest prisbelönta” vodka. Det är inte korrekt, menar Absolut.
– Det är en dumhet att vi inte skulle vara mest prisbelönta. Vi har dominerat alla sprittävlingar i premium-segmentet i 10 års tid och har vunnit 54 guld och troféer. I vårt segment säljer vi dessutom mest, säger Thomas Kuuttanen.
Omtvistat smakdiagram
En annan punkt i stämningen är ett smakdiagram som en känd spritskribent gjort. Där skiljer sig Purity från de andra genom att bedömas ha stark smak och karaktär. Absolut vodka påstår att Thomas Kuuttanen känner skribenten väl och ifrågasätter därför att Purity använder diagrammet i sin reklam.
– Visst, jag har en relation till honom som alla andra i branschen. Vi träffas på mässor och annat. Men det är inget konstigt, han känner en massa folk hos Absolut också.
”Kommenterar inte”
Absolut vodka vill inte prata om de två stämningarna:
– Vi kommenterar inte detta utanför domstolen. Jag kan bara bekräfta att båda målen pågår, men att det inte har varit huvudförhandling än, säger Paula Eriksson, informationschef på The Absolut Company.
Thomas Kuuttanen är säker på att Purity kommer att vinna:
– Viktigast är vårt varumärke. Det kommer vi skydda hela vägen in i kaklet. Men det kanske är naivt eftersom de har en hel armé med advokater.