Hemligheten bakom Netflixs framgång

Uppdaterad 2013-09-17 | Publicerad 2013-09-16

Netflix Reed Hastings till vänster, tror att Netflix kommer att locka ännu fler kunder.

Netflix kommer aldrig att satsa på sport och nyheter.

Då skulle streamingtjänsten riskera sin framgångssaga.

Det säger vd:n för Netflix, Reed Hastings, i en intervju med Ritzau Finans.

Den amerikanska streamingtjänsten Netflix har gått starkt framåt både i Sverige och globalt de senaste åren. I bolagets senaste kvartalsrapport redovisade företaget en vinst på 29 miljoner dollar, nästan 200 miljoner kronor. Samtidigt har aktien stigit med 426 procent det senaste året.

I en intervju med den danska nyhetsbyrån Ritzau Finans som den danska ekonomitidningen EPN återger berättar Netflix vd Reed Hastings varför just Netflix lyckats så bra jämfört med konkurrenterna. Han säger att huvudförklaringen till att Netflix kunnat växa sig så starka är att de är ”trogen sin kärnprodukt och har en enkel affärsidé”.

Skippar sport

– Vi kommer inte börja fokusera på nyheter eller sport, utan i stället hålla fast vid vår kärnverksamhet som är film och tv-serier. Det är en fördel att ha en enkel strategi, och vår är att växa och hela tiden uppdatera med nya filmer och tv-serier. Lyckas vi med det igen och igen, så blir också produkten bättre och bättre, och däri ligger grunden till att Netflix är så stora, säger han i intervjun.

Netflix erbjuder alla att prova på tjänsten i en månad helt gratis. Det har också varit en del av framgångssagan, enligt Hastings.

– En av våra största utmaningar är att få folk att förstå hur Netflix fungerar. Det är faktiskt svårt att beskriva tjänsten, eftersom den hela tiden utvecklas. Då har vi upptäckt att det bästa sättet att nå ut är att erbjuda gratis provperioder. På så sätt behöver vi inte lika lång tid på oss för att förklara vår produkt, utan folk kan själva prova den.

Sneglar på Spotify

Reed Hastings tror att Netflix kommer att fortsätta utvecklas och locka ännu fler kunder i framtiden. Och han erkänner att han sneglar på Spotify för att lyckas.

– Vi kan inte göra något åt konkurrensen från piratkopieringen, men tittar man till exempel på Spotify så har de klarat sig genom att göra deras produkt mer praktisk. Netflix måste göra detsamma, vilket vi också är igång med.

Unik kartläggning - så kan du se på tv billigast

Aftonbladet Min Ekonomi

Följ ämnen i artikeln