Så luras du av kreditkortsfakturan
Uppdaterad 2019-08-08 | Publicerad 2017-06-22
Se upp för kreditkortsfakturan – det är sällan totalbeloppet är ifyllt.
Ändrar du inte beloppet kan du få skyhöga räntor.
– Då hamnar du i en ofrivillig ränteskuld, säger Sara Wahlberg, jurist på Konsumentverket.
Flera konsumenter har klagat till Konsumentverket. De får inte totalbeloppet förifyllt när de ska betala sin kreditkortsfaktura i internetbanken. I stället står det ett lägre belopp, det lägsta som kunden måste betala.
För att se hela totalskulden måste kunden gå in och kolla uppgifterna på e-fakturan.
”En ofrivillig ränteskuld”
När kunden bara betalar det lägre beloppet övergår krediten plötsligt från att vara gratis till att kosta extra med höga räntor.
Kunden har då, ofrivilligt om de inte själva ändrar beloppet till den totala skulden, gått med på att betala resten av skulden på avbetalning. Det här visar en ny granskning som Konsumentverket har gjort, där fyra kreditkort har granskats.
– Det är ett problem att det är det lägsta beloppet som är förifyllt. Vi tycker att man kan förvänta sig att det är det totala beloppet som är förifyllt, för så är det med de flesta varor och produkter. Det tycker vi att det ska vara på kreditkortsfakturor i internetbanken också, annars hamnar du i en ofrivillig ränteskuld, säger Sara Wahlberg, jurist på Konsumentverket.
Varför tror du att banker gör så här?
– Det är svårt att säga. Det blir det mest kostsamma alternativet för konsumenten. Samtidigt kanske man ser det som en tjänst, att man har fyllt i det lägsta beloppet som är det du måste betala.
Tror du också att det här är ett sätt för bankerna att tjäna mer pengar?
– Det skulle det kunna vara. Det är räntefritt och kostnadsfritt annars, men betalar man inte hela skulden blir det ju ränta.
Får inte locka kunderna
Konsumentverket anmärker på att det inte står tillräckligt tydligt på kreditkortsfakturor i internetbanken vad de olika betalningsalternativen innebär.
E-fakturorna får inte vara utformade så att de lockar kunderna att betala det lägsta beloppet, så att de sedan får betala en massa.
Ett av kreditkorten som Konsumentverket har granskat är Nordea Credit. Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea, menar att grunden i ett betal- och kreditkort är att kunden ska kunna välja att betala allt mellan det lägsta beloppet och den totala skulden.
– Internetbanken kräver att det ska finnas ett värde i beloppsfältet i e-fakturan och vi har valt att lägga in det lägsta beloppet som kunden kan betala. Det är dock enkelt för kunden att ändra beloppet till valfri summa. Vår bedömning är att det ställer till större problem för våra kunder om vi drar ett mycket högre belopp än förväntat. I värsta fall kan kunden få problem med att betala andra räkningar, säger hon.
Banken håller på att se över om det går att förtydliga att kunden kan välja hela beloppet när de ska betala e-fakturan.
Vill att kunden ska kolla fakturan
Ett annat av korten som har granskats är Norwegian-kortet. Fredrik Mundal, marknadsförings- och kundservicechef på Bank Norwegian, förklarar varför de har förifyllt det lägsta beloppet och inte den totala skulden på e-fakturan.
– Vi önskar att kunden ska gå i genom sin faktura, kontrollera alla transaktioner och aktivt bekräfta utestående saldo. Detta har fram tills i dag varit det mest effektiva sättet att få kunden att öppna sin faktura, säger han.
Bank Norwegian ska lansera en app som gör att kunderna kan hålla koll på sina transaktioner hela tiden. När den är lanserad ska banken jobba med att se till så att totalbeloppet står förifyllt när e-fakturan ska betalas.
OKQ8 Betalkort, som Konsumentverket också har kontrollerat, har redan ändrat detta. Numera står det den totala skulden i internetbanken.