Butiker fuskar med prissättning

Publicerad 2013-09-24

Citroner, avokado och vitlök är varor som ofta säljs styckvis eller i förslutna påsar utan ett angett kilopris.

Det är ett lagbrott, eftersom konsumenter inte kan jämföra varorna och avgöra vilken som är billigast.

– Som det ser ut nu krävs en miniräknare i matbutiken för att veta det exakta priset och kunna jämföra varorna, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare vid Sveriges Konsumenter i Stockholm.

Enligt henne är det framför allt är den dyrare frukten och grönsakerna som säljs utan kilopris. En billig påse färdigskuren sallad kan egentligen ha ett kilopris på över hundra kronor.

– Det ser inte lika bra ut med ett dyrt kilopris. Ett billigt styckpris får också konsumenten att tro att varan har ett billigt kilopris, säger Maria Wiezell.

Jämförpris ett måste

Matvarubutikerna är skyldiga att uppge ett jämförpris enligt prisinformationslagen.

Thomas Svaton är vd för Svensk Dagligvaruhandel, där många av de större matvarukedjorna ingår.

– Tanken med styckpriset är att det ska bli lättare för konsumenter att veta exakt vad till exempel en citron kostar. Det som har hänt i stället är att kilopriset försvunnit helt, säger han.

Vad har ni för ansvar att reglerna följs?

– Vi har bara ett rådgivande ansvar, det är butikerna och butikscheferna som har det yttersta ansvaret, säger Thomas Svaton.

På Ica Kvantum i Sickla säljs många av varorna i avdelningen för frukt och grönt till styckpris. Enligt butikens handlare Janne Johansson är det för att varorna köps in på samma sätt.

Tar ner skylt

– Det finns en tradition bakom det här sättet att sälja vissa varor, kunderna är vana vid det, säger Janne Johansson.

– Jämförpriset är lagstadgat och måste skrivas ut, har vi inte gjort det så gör vi givetvis fel, säger Daniel Schedin, avdelningschef för frukt och grönt.

Det här tvåpacket med avokado saknar kilopris. . .

– Det är felskrivet och jag tar självklart på mig det. Det handlar om ett mänskligt slarvfel, säger Daniel Schedin och tar ner skylten.

Några minuter senare sitter en ny skylt med både kilopris och jämförpris uppe.

– Våra kunder är kvalitetsmedvetna och säger till när något är fel, självklart ska man säga till om något inte stämmer, säger Schedin.

Maria Wiezell tycker också att konsumenterna ska ställa krav på sin butik och fråga vid fel.

– Det finns ju ingen som sätter priserna på det här sättet för att göra det lättare för konsumenten. I värsta fall går det alltid att anmäla butiken till Konsumentverket, säger hon.

TT

Följ ämnen i artikeln