Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Östen

Kinas elbilskvoter skjuts upp – till 2019

Uppdaterad 2017-10-05 | Publicerad 2017-09-29

En kinesisk elbil, om än inte av det vanligare slaget - tillverkaren heter Nio. Den extrema prototypen visades upp i på bilmässan i Shanghai i våras.

Var tionde bil som säljs i Kina måste kunna köras avgasfritt.
Istället för att de införs om bara några månader skjuts nu kravet upp. Enligt myndigheter i Peking blir kravet verklighet först år 2019.

Dagens besked är både en lättnad och en skärpning för traditionella biltillverkare. Enligt tidigare signaler skulle kravet införas redan 2018, alltså om bara några månader. Men det talades då å andra sidan om en kvot på 8 procent av antalet sålda bilar.

Hänvisas till nödlösning

Detta höjs alltså till 10 procent i de regler som nu lagts fram, rapporterar nyhetsbyråer i Peking. Andelen ska sedan öka för varje år. Alla bilföretag med en försäljning på minst 30 000 fordon årligen omfattas.

Benämningen som används är NEV (New Energy Vehicles), alltså laddhybrider och rena elbilar. Just nu har de en marknadsandel på mindre än 2 procent. Det blir därför en smärre revolution i Kina, som numera är världens största bilmarknad.

Tillverkare som inte lyckas skaka fram tillräckligt med elbilar under det närmaste året hänvisas till en nödlösning – varje tillverkad NEV ger en kredit, som sedan kan köpas eller säljas. Företag med mycket bensin och diesel kan därmed köpa krediter för att komma undan 10-procentskravet.

Inspirerats av Kalifornien

Ett liknande system, med lägre krav, har funnits i Kalifornien i ett antal år. Där har det inneburit att elbilstillverkare som Tesla kunnat dra in stora pengar på att sälja sina krediter.

Västerländska bilbjässar har protesterat redan innan det nya kinesiska systemet lades fram. Tidigare i år uppvaktade Tysklands förbundskansler Angela Merkel Kinas premiärminister Li Keqiang. Och branschorganisationer, däribland Acea där Volvo ingår, skickade ett omtalat brev som enligt Reuters kallade kraven "omöjliga att uppfylla".

Men det var när det handlade om 8 procent 2018. För företag som Volvo och VW kan ett års fördröjning vara avgörande, eftersom de ska lansera nya avgasfria modeller just 2019.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

WINPARTS

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 270,78 kr

PROFFSMAGASINET

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 546 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 679 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 990 kr

MEKSTER.SE

DEFA eMove Mode 2

3 389 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 156 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 495 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 800 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

ELEKTROTJÄNST I SKÅNE

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

5 555 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 403 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

4 354 kr

LADDSTOPPET

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 021 kr

TEKNIKPROFFSET

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

4 655 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln