Nu kan fler ladda sin elbil hemma

Uppdaterad 2017-09-22 | Publicerad 2017-04-05

Fler kommer att kunna ladda bilen vid bostaden.

Många som äger en elbil vill ladda den nära bostaden.
I år kommer fler nya laddningsplatser att hittas vid bostadsrätter och hyreshus, jämfört med på offentliga platser, enligt Naturvårdsverket.

Trots att elbilar både gått ned i pris och fått en längre räckvidd har många svenskar dragit sig för att köpa en. De vet helt enkelt för lite om var bilarna ska laddas, enligt Emma Borggrén-Franck, projektledare för energi- och klimatrådgivningen i Stockholms kommun.

– Men nu verkar det som att trenden börja vända, säger hon.

Tillsammans med andra kommuner i länet driver Stockholm sajten fixaladdplats.se, som ger information om vad det innebär att ha en laddningsplats nära hushållet och hur man kan ansöka om en sådan till sitt bostadsrättshus eller sitt hyreshus.

Ökat kraftigt

På bara ett år har antalet hushåll som anmält intresse för att kunna ladda vid hemmet ökat markant, berättar Emma Borggrén-Franck.

– Det kan bero på att det finns fler teknikintresserade som vill ha en elbil. Andra ser också att en ansluten laddningsplats kan höja värdet på bostadsrätterna. Eller så kan det helt enkelt vara att man vill göra en insats för miljön, säger hon.

Initiativet att bygga ut hemnära laddningsplatser begränsar sig inte bara till Stockholms län, utan är en del av ett större statligt projekt, Klimatklivet, som drivs av Naturvårdsverket.

Klimatklivet har bland annat fått uppdraget att delfinansiera utbyggnaden av laddningsplatser runtom i landet.

Projektledare Nanna Wikholm har sedan starten 2015 sett tydliga förändringar i var stödpengarna går för att bygga laddningsplatser.

”Nu är det hemmaladdning som gäller”

Om 2015 var ett år för publika laddningsplatser, tillgängliga för allmänheten, blev 2016 året för så kallade icke-publika laddningsplatser.

– Vi ser ett skifte i intresset för laddningsplatser hemma gentemot offentliga platser. Nu är det mer hemmaladdning som gäller, säger Wikholm.

Hon tror att Klimatklivet kan lindra svenskarnas oro för en tom "tank" i elbilar.

– Med laddplatser nära hemmet kan man åtminstone börja med en full "tank".

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

COMPUTERSALG

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 087 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 412 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 387 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln