Grönt ljus för dieselförbud
Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2017-09-12
Regeringen ger grönt ljus till kommuner som vill porta äldre bensin- och dieselbilar. Beslut om nya miljözoner kommer att fattas inom kort, säger miljöminister Karolina Skog (MP).
– Det är inte acceptabelt att barn blir sjuka bara av att andas luften, säger hon.
Kommuner kommer att få införa nya miljözoner, som stänger ute äldre bensin- och dieselbilar. Det beskedet gav idag statsminister Stefan Löfven i sin regeringsförklaring, i samband med riksdagens öppnande.
– Barn ska också kunna andas ren luft. För att förbättra luften i städerna får kommunerna nya möjligheter att införa miljözoner, sa han.
Aktuellt från 2020
Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterade i slutet på förra året ska kommunerna från 2020 kunna inrätta två nya zoner. Båda ska stänga ute dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euro 6, och bensin-, etanol- och gasbilar som inte uppfyller kraven för Euro 5.
Efter en remissrunda kommer ett nytt förslag inom kort presenteras, säger miljöminister Karolina Skog (MP).
– Vi kommer att gå fram med förslaget om miljözoner. Beslut ska kunna tas inom en nära framtid, säger hon.
I Stockholm jublar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
– Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, säger han till DN.
Även Liberalerna i Stockholm ger tummen upp.
– Alla kloka åtgärder som minskar partikelhalterna i innerstaden är bra. Vi liberaler välkomnar väl utformade miljözoner som ger oss möjlighet att förbättra luften i innerstaden, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.
”Påverkar nybilsförsäljningen”
Om och hur miljözonerna implementeras är upp till respektive kommun. Men Karolina Skog har stora förhoppningar på att de ska bidra till bättre luftkvalitet.
– Det är inte acceptabelt att barn blir sjuka bara av att andas luften. Utöver en positiv påverkan på luftkvaliteten i respektive stad tror jag även att det kommer få långsiktig påverkan på nybilsförsäljningen, säger hon.
Vad säger du till dem som köpt en bil som riskerar att portas i de nya miljözonerna?
– Jag förstår deras frustration. Den förra regeringen valde att ge miljöbonus till dieselbilar, vilket jag är väldigt kritisk till. Det rättar vi till med det nya bonus-malussystemet, säger hon.