Kostnad för bolån ska bli tydligare

Publicerad 2013-09-17

Gör det lättare för kunden att pruta på lånen

Informationen till bolånekunder ska förenklas. Bankerna ska tydligt motivera sin ränta till kunden och även visa de egna kostnaderna för bolåneräntan de erbjuder kunden, föreslår Finansinspektionen (FI) till regeringen i dag.

Det kan göra det lättare för kunden att pruta på lånet.

FI har redovisat bankernas bolånemarginaler under ett och ett halvt års tid, men det har inte skapat den öppenhet som FI hade hoppats på, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

FI har bland annat bara redovisat bankernas samlade bolånemarginaler, och inte bank för bank.

"Ökad insyn minskar det informations- och kunskapsunderläge som alltför många bolånekunder befinner sig i. En ökad öppenhet motverkar samtidigt att bankerna för över hela de ökade kostnaderna för en stabilare finansmarknad på bolånekunderna", skriver FI i pressmeddelandet.

Minskade marginaler

Dessutom vill FI att bankerna ska berätta för kunden "hur faktorer kopplade till den enskilde bolånetagaren påverkar bolåneräntan, redovisa vad andra tjänster/produkter som de erbjuder vid bolåneförhandlingen kostar kunden och inte bara vilken rabatt de ger".

Finansinspektionen följer bankernas bolånemarginaler kvartalsvis. Marginalerna har minskat sedan början av året och minskade ytterligare under andra kvartalet i år, till 0,57 procentenheter efter att samtliga kostnader för bolånet är avdragna från utlåningsräntan, skriver FI.

Svenskarna fortsätter att öka sina besparingar på bankernas inlåningskonton, plus sju procent till 1 289 miljarder kronor vid utgången av andra kvartalet 2013.

"Ganska liten"

Men de gör det till allt sämre sparränta. I genomsnitt föll sparräntan från 0,69 procent under första kvartalet till 0,64 procent vid utgången av det andra kvartalet, enligt FI.

Pressen på bankernas vinstmarginaler på bolån blir inte stor av det här förslaget, tror FI.

– Nej, jag tror den effekten kommer att vara ganska liten, säger Malin Omberg, chef för ekonomisk analys på FI.

Men det är inte heller det huvudsakliga målet.

– Vi är ute efter att det här ska öka konsumenternas förståelse, säger Omberg.

TT-AFTONBLADET

Följ ämnen i artikeln