Fick inte julklapparna innan julafton: Riktigt illa
Uppdaterad 2019-07-11 | Publicerad 2017-12-29
Enligt Aftonbladet/Inizio fick 15 procent av de som e-handlat inte sin julklapp i tid.
Familjen Issa fick kompensera barnen med att köpa nya på självaste julafton.
– Vi hade hoppats in i det sista. Men tyvärr kom inte tomten med fingeraporna som barnen önskat sig, säger pappa Jesse.
En hel del e-handlare har haft det tufft sedan Black Friday med sina leveranser. Både Bamba och Lekmer har dragits med långa förseningar och rasande kunder.
Nu visar en färsk undersökning från Aftonbladet/Inizio att 15 procent av alla de som handlat på nätet inte sina julklappar levererade i tid till julafton.
– Det är många kan man tycka, var sjunde svensk, säger Ahlam Adem, senior analytiker på Inizio.
Fick mejl fyra dagar innan julafton
En del uppger öppet och ärligt att de faktiskt beställde sina julklappar försent. Andra tror att det kan vara en kombination av att ha väntat för länge med att beställa från utlandet. En tredje grupp svarande skyller på Postnord.
– Jag känner inte igenom mig i den bilden produktionsmässigt. Vi har inte några volymer som ligger kvar och som inte har gått iväg på ett bra sätt. Sen vet vi att det kan gå fel ibland, att paketen blir felsorterade och kan vara adresslösa, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på Postnord.
Många uppger också att de står helt frågande till varför de blev utan vissa klappar under granen. De hade nämligen beställt i god tid.
– Vi beställde våra klappar den sjätte december från Bamba. Senast man skulle beställa var den 11 december. Vi beställde fem dagar innan. Allt fanns på lagret och skulle skickas, säger Jesse Issa i Västerås.
Hans barns, fem, tre och 1,5 år gamla, stora önskan var ett par fingerapor. Måndagen innan julafton fick familjen ett mejl från Bamba att leveransen skulle komma före jul.
– På onsdag fick vi ett mejl om att det inte kommer kunna leverera. Vi har inte fått tag på företaget via telefon eller mejl. Vi var beredda att hämta oavsett var det ligger. Dagen innan hade min dotter tittat ut genom fönstret och sagt att hon hoppades att hon skulle få aporna av tomten.
Rasar över Bambas kompensation
Fingeraporna säljs bara hos Bamba och konkurrenten Lekia i Sverige. Överallt var de slutsålda.
– Då skickar man ett mejl om att man ber om ursäkt och erbjuder oss 20 procent som kompensation. Det är så värdelöst.
Jesse Issas barn är inte ensamma. Bamba är översköljda av klagomål på Facebook och berättelser om barn som blivit utan sina julklappar på årets stora dag.
Familjen Issa hoppades in i det sista men något paket kom aldrig. För att kompensera barnen åkte de till en leksaksbutik i Västerås på självaste julafton och frågade barnen om de önskade sig någonting annat av tomten.
– Dom ville bara ha apan. Så vi fick om och om igen påpeka att tomten inte hinner hämta apan.
”Underskattade de stora volymerna”
Issas barn fick andra paket under granen. Trots det hoppas Jesse fortfarande att paketet hinner levereras innan förskolestart.
– Alla förskolebarn önskade sig samma julklapp. Om de andra har fått så kommer det bli riktigt illa. De har fått av tomten men inte vi.
Bamba beklagar det inträffade och skyller förseningarna framför allt på två saker:
– Vi fick in fler beställningar under Black Friday och början av december än vad vi hade räknat med och vi är trångbodda i våra logistiklokaler. Vi väntar på större ytor som kommer få tillgång till under våren. Vi hade förberett oss på att hantera både de ökade antalet beställningar och utmaningen med trånga ytor men vi underskattade de stora volymerna och hur de skulle påverka våra system, säger bolagets vd Anders Danielsson i ett mejl.
Bamba har ingen prognos för när de försenade leveranserna ska vara åtgärdade.
– Det var många som hörde av sig till oss i jul och vi jobbar för att så snabbt vi kan med att återkoppla till alla men vi är tyvärr inte ikapp ännu och har därför fortfarande längre svarstider än normalt, säger Danielsson.