Kunderna rasar mot Lekmer: Flera veckor försenat
Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2017-12-13
Det är upprorsstämning på leksakssajten Lekmers Facebooksida.
Det har snart gått tre veckor sedan Black Friday och många kunder väntar fortfarande på sina varor.
– Det händer ingenting och dom går inte att få tag på, säger Ellinor Johansson, en av kunderna.
Det har till och med gått så långt att Lekmer tagit bort telefonnumret från sina kontaktuppgifter både på sin sajt och på bolagets Facebooksida.
Det har nämligen snart gått tre veckor sedan superrean Black Friday och många kunder har fortfarande inte fått sina paket.
– Jag beställde åkpåsar på Black Friday som aldrig kom trots att jag fick leveransbekräftelse om att de var på väg, säger Ellinor Johansson, en av de drabbade.
Tusentals drabbade
Hon klev upp mitt i natten och klickade hem åkpåsar, betalade och fick en bekräftelse. Efter 2,5 vecka får hon veta att åkpåsarna tagit slut.
– De skickar inte ut någon meddelande om det här, säger Johansson
Istället blir hon utlovad att få några andra åkpåsar som finns på lager till samma pris efter att hon själv ringt. De åkpåsarna har hon fortfarande inte fått.
– Det händer ingenting. Det går som sagt inte att ringa dom. Igår hade dom stängt kundtjänst. I dag har dom tagit bort telefonnumret och hänvisar till mejl, säger hon.
Hon är inte ensam. Det är tusentals med kunder som inte har fått sina varor över huvud taget eller bara delar av de varor som man beställt. En kvinna skriver på Facebook att hon bara fått underställsbyxor och undrar när hon ska få den tillhörande tröjan.
”Jag har en beställning som ligger som bearbetad sedan två veckor tillbaka och har försökt få kontakt med er via både mail och telefon utan framgång. Skulle ni kunna vara snälla att kolla upp min order och åtminstone ge ett ungefärligt leveransbesked”, frågar en annan.
Skyller även på Postnord
Lekmer är medveten om problemet. Enligt bolagets vd, Marcus Tagesson, beror förseningarna på ett för högt tryck, långt över vad bolaget räknat med.
– Vi har haft en jättestor ökning av inkommande ordrar och vi har på ett fåtal ordrar haft problem på ett eller annat sätt som kan ha med lagersaldo att göra samtidigt som Postnord haft problem. Det har varit en utmaning med Black Friday, säger Tagesson.
Lekmer fick 200 000 ordrar under rean. Enligt vdn är 99 procent av dom klara och levererade till kund.
– Om det är en procent som släpar efter så blir det ändå många ordrar för oss. För det är så stor volym vilket är olyckligt. Det är ingen rolig situation men det är verkligheten.
Tagesson erkänner att Lekmer bara prioriterar mejlen.
– Vi har även på kundtjänst ett eftersläp. Vi har bra bemanning på kundtjänsten. Men när det blir en så stor anstormning så blir köerna väldigt långa. Vi har valt att prioritera mejlen så att vi kommer i fas där.
Lekmer har nämligen sålt slut på vissa varor eller inte hittat vissa varor på lagret. Det är dom kunderna som drabbats värst. Men Lekmer skyller även problemet till vissdel på Postnord.
– Vi har haft hundratals pallar som stått på lagret och som väntat på upphämtning under och efter Black Friday. Vi kämpar på så gott vi kan och förstår att det är väldigt tråkigt som drabbad kund.
”Kommer inte handla där mer”
Lekmer har märkt av problem hos Postnord i större utsträckning än vad Postnord velat göra sken av.
– Det har vi definitivt gjort och det tror jag alla e-handlare upplever. Vi har haft stora problem med terminaler som ligger nära. Det kan vara avier som inte har gått ut eller sms. Vi har också varit sena med att få ut paket.
Postnord avböjer att kommentera Lekmers uppgifter.
– Jag diskuterar inte en enskild kund. Jag vet att Lekmers mängd har överstigit det förväntade, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution för Postnord Sverige.
Men det ska röra sig om hundratals pallar?
– Vad vi gjorde inför Black Friday var att fråga våra e-handlare hur stora volymer man vill boka upp i vårt nät. Sen sålde dom långt över dom volymerna. Vi måste givetvis hantera det som alla kunder sagt till oss att göra. Sen hanterar vi resten utöver det samtidigt som vi rampar upp kapaciteten för att möta upp och hantera den.
Enliigt Lekmer ska de drabbade kunderna få sina leveranser under veckan. Ellinor Johansson tycker att Lekmer hanterat situation under all kritik oavsett.
– Det står att dom är årets e-handlare. Då borde man ha hanterat det bättre. Jag kommer inte handla mer från dom, säger hon.