Spotifys hemliga färd mot börsen
Uppdaterad 2018-04-04 | Publicerad 2018-03-14
Det är dags för musikjätten Spotify att göra börsentré.
Med tolv miljarder kronor i förlust och ett ungefärligt värde på bolaget på i grova slängar 150 miljarder kronor.
Risken är hög för hugade aktiespekulanter och informationen kring bolaget är nära noll.
Det handlar om den största börsnoteringen av ett svenskt bolag sedan Telia. Men trots det, Spotifys ledning håller korten mycket nära kroppen. Förutom prospektet inför noteringen på New York-börsen, som väntas ske i början av april, lämnas ingen information i onödan. På torsdag ska det hållas en kapitalmarknadsdag för investerare.
– Man borde ha någon kommunicerande plan på hur man ska nå lönsamhet de närmaste åren, den frågan är prio ett, säger Tomas Otterbeck, tech-analytiker på Redeye.
När och hur?
Men när och hur torsdagens kapitalmarknadsdag ska presenteras är fortsatt hemligt. På webben, och på torsdagskvällen svensk tid, är det som läckt ut hittills.
– Man bygger myten om sig själv, det är säkert ett strategiskt PR-beslut. Man vill skapa ett surr kring börsnoteringen, säger Johanna Kull, sparekonom på nätmäklaren Avanza.
Men det är knappast förtroendeskapande.
– Ju mer information man kan få och ju mer öppen bolagsledningen är, desto mer tycker jag förtroendet ökar för ett bolag, säger Maria Landeborn, sparekonom på Skandia.
Det finns ett enormt intresse bland en aktieintresserad allmänhet för Spotifys börsnotering, men även bland användare av deras tjänster.
– Och det tycker jag att man ska tillmötesgå, säger Maria Landeborn, som ändå konstaterar att ledningen har några veckor på sig.
Enormt riskfyllt
Inför själva börsnoteringen är prisbilden av aktien mycket svårbedömd. Vid en så kallad direktnotering, som det här handlar om, har inget pris satts i förhand. Hur många av de befintliga ägarna som vill sälja finns det heller ingen information om.
– Det är enormt riskfyllt att satsa pengar på Spotify första dagen. Det kan sluta hur som helst, säger Tomas Otterbeck.
I börsprospektet, som släpptes för några veckor sedan, finns historiska affärer nämnda. I februari var prisintervallet 95–127 dollar per aktie. På 177 miljoner aktier ger det ett indikativt värde på hela bolaget någonstans emellan 137–184 miljarder kronor.
Först, störst och kanske bäst räcker inte, inte ännu i alla fall för att försvara den skyhöga värderingen, och konkurrenterna flåsar i nacken.
– Det krävs sannolikt radikala ändringar i affärsmodellerna för att bolaget ska nå lönsamhet under en överskådlig framtid. I dag ligger Spotify likt Netflix för några år sedan i knät på de bolag som äger innehållet, säger Tomas Otterbeck.
Han pekar på att intäkterna per användare är alldeles för lågt. Antingen måste man skapa något slags eget innehåll, höja priset eller skapa värdeskapande tilläggstjänster. Exempelvis har strömningstjänsten Tidal ett dyrare abonnemang för bättre ljudkvalité. Apple Music har en "multiroom"-tjänst som säkerligen många Spotify-abonnenter skulle kunna betala extra för, resonerar Otterbeck.
Spotifys resultat
Av Spotifys börsprospekt framgår att Spotify gjorde en brakförlust på runt tolv miljarder kronor för helåret 2017. Det är mer än dubbelt så mycket som året före och förklaras till stora delar av dyra finansieringskostnader.
Intäkterna har samtidigt ökat med en dryg miljard euro på ett år och landade i fjol på strax över fyra miljarder euro, alltså över 40 miljarder kronor. Närmare 90 procent kommer från de cirka 71 miljoner betalande prenumeranterna.
Sedan lanseringen har Spotify betalat cirka åtta miljarder euro i royalties till skivbolag och artister.
Källa: Spotify
Fakta: Största ägarna
Ägare* Andel aktier Andel röster
Daniel Ek 25,7 37,3
Martin Lorentzon 13,2 43,1
Tencent 7,5 2,4
Tiger Global 6,9 2,2
Sony Music 5,7 1,8
TCV 5,4 1,7
*22 februari
Källa: Spotify