Skärpta regler för tågens resegaranti

Uppdaterad 2013-09-30 | Publicerad 2013-09-27

Ny EU-dom: Force majeure ska också ge ersättning

Tågbolag måste betala ut ersättning för förseningar – oavsett orsak – enligt en ny EU-dom.

En ny dom täpper igen alla kryphål för tågbolagen.

Nu måste de betala ut reseersättning för förseningar – oavsett orsak.

– Vi kommer nu att granska tågbolagen så att de följer reglerna, säger Christine Holst, jurist på Konsumentverket.

De flesta tågbolag inom EU betalar ut ersättning om ett tåg är försenat. Det gäller även svenska bolag. SJ:s resegaranti utgår exempelvis om tåget är mer än en timme försenat.

Måste se över regler

Lagarna som reglerar för resegarantin har tidigare inte gällt vid force majeure – det vill säga större händelser som inte kunnat förutses, till exempel väderfenomen som orkan eller en översvämning. Men en ny EU-dom ändrar på det så att bolagen måste betala ut ersättning oavsett vad förseningen berodde på. Det innebär att tågbolagen inom EU, även de svenska, måste se över sina regler.

– Så vitt jag har sett friskriver sig tågbolag från att betala ersättning vid force majeure. Nu måste man betala ut ersättning oavsett vad förseningen beror på. Därför är detta en tacksam dom för konsumenterna, säger Christine Holst.

”Arbetar redan efter detta”

Enligt SJ:s presstjänst betalar företaget alltid ut ersättning oavsett vad förseningen beror på.

– För oss innebär inte domen ingen förändring i vår resegaranti. Vi arbetar redan efter detta, säger Elina Yli-Torvi, på SJ:s presstjänst.

Det har dock hänt att SJ har åberopat force majeure och inte betalat ut ersättning till passagerarna. Det skedde exempelvis vintern 2010 när tågtrafiken brakade samma på grund av snöoväder och kyla. Då backade dock SJ efter påtryckningar och återinförde garantin efter ett par dagar.

Följ ämnen i artikeln