SJ svänger om restidsgarantin

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-25

Resegarantin gäller - alla dagar.

Här lämnar Aftonbladets reporter Catarina Håkansson över protestlistorna till SJ:s försäljningsdirektör Nina Hornewall.

Läsarna krävde: resegarantin ska gälla alla dagar.

I går lämnade Aftonbladet in protestlistan till SJ.

I dag ändrade de sig.

Resegarantin gäller – alla dagar.

När snökaoset var som värst slopade SJ resegarantin över helgen.

Mellan fredag klockan 18 och tisdag klockan 17 gällde garantin inte.

Ändrade sig efter läsarnas protest

I stället tyckte SJ att resenärerna skulle boka om resan eller lösa in biljetten utan att påbörja färden. Men många var tvungna att åka ändå – och några satt fast i flera dygn. Utan möjlighet till kompensation.

Aftonbladet startade en namninsamling, om att resegarantin skulle gälla alla dagar. Igår eftermiddag hade 5 941 läsare skrivit under.

I går gick vi med den till SJ:s ledning. Då tyckte de att det var ett "orimligt krav".

Men ikväll har de ändrat sig. Resegarantin gäller också retroaktivt, uppger TV4 Nyheterna.

Får tillbaka upp till 50 procent

Hur ska de resenärer göra som redan har slängt sina biljetter?

– De ska gå in på vår hemsida och reklamera det här även om man inte har biljett eller så ska man ringa till vår kundtjänst så kommer de att hjälpa till, säger Dag Rosander, presschef på SJ till TV4 Nyheterna.

Är resan försenad i över 60 minuter får man tillbaka 25 procent av biljettpriset. Är den försenad över två timmar får man tillbaka 50 procent av värdet.