Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Tusentals SAS-kunder väntar på pengar

Publicerad 2020-04-30

Tusentals resenärer väntar på återbetalning från krisdrabbade SAS.

En av dem är Maria Rydbrink Raud som betalade 25 000 kronor för en resa som ställts in.

– Vi önskar att våra kunder har tålamod, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Därför skapar coronaviruset en ekonomisk krisDärför skapar coronaviruset en ekonomisk kris

Över 30 miljoner människor reser med SAS varje år. Vanligtvis lyfter hundratals flyg varje dag. Men nu har majoriteten av resorna har ställts in.

I stället för att förbereda sig på ombordstigning väntar nu tusentals resenär på att få pengar tillbaka. Samtidigt är SAS hårt pressade finansiellt och har tvingats varsla stora delar av personalen.

Har väntat i sex veckor

SAS-kunden Maria Rydbrink Raud har de senaste veckorna försökt nå bolaget för att få klarhet kring en inställd resa.

– Det har varit helt omöjligt att komma fram när man har ringt. Det har varit köer i timmar, säger hon.

Hennes plan till Los Angeles skulle ha lyft den den 28 mars. Resan hade planerats i drygt ett år efter att Marias man blivit inbjuden att ställa ut på ett museum. Hela familjen skulle resa tillsammans för att se utställningen.

– Han blev inbjuden för nästan ett år sedan och sen dess har vi planerat. Det är ganska dyrt att göra en resa när man är fem personer.

Maria Rydbrink Raud.

Tusentals vill ha pengar

För hela familjen kostade biljetterna drygt 25 000 kronor.

– Det är en hel månads arbete som SAS stoppat i egen ficka.

Pengar som SAS fortfarande inte betalat tillbaka, trots att det gått sex veckor sedan Maria fick ett mejl om att flygresan blivit inställd.

– Jag har ringt tre gånger och fått samma besked varje gång. Det tar lång tid på grund av att flera tusen vill ha pengar tillbaka, säger de.

När resan avbokades var familjen först orolig för att boendekostnaderna inte skulle betalas tillbaka. Men de pengarna kom in på kontot direkt. Att SAS skulle återbetala tvivlade de däremot aldrig på.

– Jag kan också fråga mig hur lång tid det kan ta, i en digital tidsålder, att hantera dessa återbetalningar. För andra bolag har det ju gått betydligt snabbare, har jag hört.

”De har inga pengar”

Samtidigt som hundratals kunder nu vädjar om sina pengar har SAS vänt sig till staten för att be om ett nytt krispaket. Det är något som Maria är kritisk mot.

– Om de nu får stöd från staten så måste de se till att alla tusentals resenärer får tillbaka pengar. Nu är det den lilla människan som finansierar SAS överlevnad. De har inga pengar. De vill ha riktiga pengar från staten, vi vill ha riktiga pengar från SAS, säger hon.

Freja Annamatz, presschef på SAS.

Oklart kring återbetalning

En stor del av SAS personal har permitterats och företaget går nu på sparlåga. Det är en av anledningarna till att återbetalningarna dröjer, enligt bolagets presschef Freja Annamatz.

– Det är tyvärr så att effekterna av den nuvarande situationen, med pandemin och reserestriktionerna, har blivit en väldigt stor del inställda flyg. Vi jobbar med det så mycket vi bara kan och gör återbetalningar i den takt de kommit in. Det dröjer betydligt längre än vanligt, säger hon.

I dagsläget vill hon inte att ge något besked på hur lång tid det kommer att ta för kunderna att få sina pengar tillbaka.

– Har man en inställd resa och har gjort en ansökan så kommer vi hantera den. Vi önskar att våra kunder har tålamod.

Det gäller vid avbokning

Enligt Karolin Kühn, jurist och reseexpert på Konsumentverket, ska de vanliga reglerna i flygpassagerarförordningen gälla om bolaget ställer in resan.

– Det innebär att man som resenär ska erbjudas en ombokning eller en återbetalning. Om man själv avbokar resan på grund av UD:s avrådan så är rättsläget lite mer oklart. Vi argumenterar för att man ska få pengarna tillbaka i en sådan situation, har hon tidigare sagt till Aftonbladet.