Här är mobilkrigets vinnare
Publicerad 2012-10-22
Mobiloperatören med flest nöjda kunder deltog inte i priskriget
Mobiloperatörerna är mitt uppe i ett brinnande priskrig mot varandra.
Kunderna tycks dock redan ha utsett vinnaren.
Här är de mest prisvärda mobilabonnemangen i år.
I slutet av februari i år gick mobiloperatören 3 ut och halverade månadspriset för sitt vräkigaste abonnemang där det ingår obegränsade samtal och sms, samt kostnadsfritt mobilsurfande.
Prissänkningen – från 698 till 349 kronor – gav upphov till ett aggressivt priskrig, som skulle rita om hela mobilkartan.
Och vinnarna i kriget tycks vara de som stått vid sidan och passivt tittat på – Telenor och Telia Halebop.
Från botten till toppen
På ett år Telenor gått från botten till toppen på listan över prisvärdhet. Och Telia Soneras Halebop-abonnemang har för femte året i rad de mest nöjda kunderna. Det visar Svenskt Kvalitetsindex (SKI) senaste mätning som publiceras i dag.
– Om man utser vinnaren i ett priskrig utifrån den operatör som är mest prisvärd, i stället för den operatör som tagit mest marknadsandelar, blir den generella bilden att det är en bra strategi att stå utanför priskriget. Det är tydligt att Telenor seglat upp som en vinnare, deras kunder upplever att man får valuta för pengarna, säger Henrik Nyman, analytiker på SKI.
Högt tryck
Förloraren, enligt SKI:s mätning, är Tele 2. Operatören hakade på 3:s prispress, men kunderna upplever inte att de får valuta för pengarna.
– Tele 2 tappar på bred front vad gäller frågor om prisvärdhet. Kunderna upplever inte att de får den servicen och den tillgängligheten de behöver. Det kan ha berott på att Tele 2 haft ett högt tryck av nya kunder på grund av de låga priserna, säger Henrik Nyman.
Det så kallade priskriget påverkade även mobilmarknaden i helhet. Rörligheten bland kunderna har ökade det senaste året och fler kunder byter operatörer.
SKI:s mått på prisvärdheten mäter hur mycket kunden uppfattar att den får i förhållande till priset. Resultatet uttryck i ett index mellan 0 och 100. Ju högre siffra desto högre prisvärdhet enligt kunderna.
Undersökningen bygger på 9 400 telefonintervjuer som genomfördes under perioden 20 augusti till 10 oktober i år.