Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Decembers elräkningar på väg: ”Stora pengar”

Elbolagen väntar på anstormning: ”Bemannar ytterligare”

Publicerad 2023-01-03

Den räkning många svenskar bävar mest inför är på väg.

Under veckan skickas fakturorna för decembers elförbrukning ut – och den förväntas bli saftig.

– Det rör sig om stora pengar. Det är inte bra för någon, säger Lars Ejeklint på Vattenfall.

En stor del av årets elförbrukning sker i december – i ett vanligt villahushåll används i snitt över 10 procent av årsförbrukningen under månaden.

December 2022 bjöd dessutom tidvis på kallt väder i hela landet och rekorddyr el.

Nu är det snart dags att betala. De närmsta dagarna skickar de stora elbolagen Eon, Vattenfall och Fortum ut sina fakturor som kommer att landa i brevlådorna den kommande veckan.

– Vi skickade ut 270 000 räkningar i går och nu kommer de att sändas löpande, säger Lena Berglund på Eons pressjour.

Flera elbolag har tidigare vittnat om ett ökat tryck på sina kundtjänster då allt fler hör av sig angående räkningar de inte kan betala.

Förväntas stor mängd samtal

Inför decemberräkningarna har personalen på Eon därför förberett sig extra för att kunna ta emot en stor mängd samtal.

– De flesta har inte fått sin räkning så än har vi inte sett det. Men vi upplevde detta i början av förra året, i augusti och vi väntar oss samma sak nu. Därför har vi försökt bemanna upp ytterligare i kundtjänsten.

Lasse Ejeklint, klimatcoach på Vattenfall.

Enligt Lena Berglund kan det bli svårare än vanligt att komma fram till Eons medarbetare i samband med att räkningarna skickas ut, men uppmanar ändå de som har problem att betala att kontakta dem.

– Man får räkna med att ha tålamod om man ringer till oss. Men har man problem är det viktigt att höra av sig, för då kan vi kanske lägga upp betalningsplan eller liknande. Samtidigt måste var och en betala sina fakturor. Se till att öppna kuvertet, se över räkningen och kontakta oss.

Vill ha handfasta tips

Enligt Lena Berglund vill de flesta kunderna som hör av sig diskutera sitt avtal och få råd kring hur de kan minska sin elanvändning.

– De som ringer är ganska medvetna om problemet och vill ha handfasta råd. Nu riskerar många att få höga elräkningar och det är troligt att fler än vanligt kommer att höra av sig.

Även på Vattenfall förväntas en stor mängd kunder höra av sig.

– Det rör sig om stora pengar. Det är inte bra för någon. Redan i fjol började allt fler höra av sig. Det har blivit allmängods att man pratar om elen. Man är orolig för kommande räkningar och behöver råd, säger Lars Ejeklint, klimatcoach på Vattenfall.

Han säger att elbolaget sedan förra året har varit flitiga med att lyfta olika möjligheter kunderna kan ta till för att spara in på elförbrukningen.

– Det finns alltid något man kan dra ned på. Stäng av golvvärmen och lägg på en matta i stället. Se över hur du använder disk- och tvättmaskin. Försök ta kortare duschar. Se det som en meny av åtgärder där du väljer själv vilka du vill använda dig av.