Ville bryta rekorddyra elavtalet – fick räkning på 24 000 kronor
”Rasse”, 56: ”De borde ha hört av sig”
Publicerad 2023-01-21
Att dyra elräkningar för december trillat ner hos svenska hushåll är inget nytt.
Men för Rasim Salkanovic kom brevet från Eon som en kalldusch när eljätten krävde över 24 000 kronor.
– Jag har varit kund hos dem i över 30 år så jag tycker de borde hört av sig och kollat innan de lät det nya avtalet gå igång.
Historien om Rasim ”Rasse” Salkanovic, 56, och den kostnadsökning de stigande elpriserna inneburit för honom säger något om situationen för elkunder runt om i landet.
I över 30 år har han varit kund hos Eon. Ett bolag han känt sig trygg med, och som han alltid känt haft rimlig prissättning på elavtalet till villan i Älmhult.
Reagerade över kostnaden i november
Men när räkningen för novembers förbrukning landade i brevlådan någon vecka innan jul, fick han något av en chock, vilket Smålänningen var först med att rapportera.
Familjens elförbrukning brukade enligt Rasse generera räkningar på runt 2 400 kronor.
– Räkningen för november landade på över 8 000 kronor för 927 kilowattimmar. Då upptäckte jag att prissättningen som i det tidigare bundna ettårsavtalet legat på 1,56 kronor nu höjts till 7,61 kronor per kilowattimme.
– Vi hade inte förstått att det tidigare avtalet löpt ut och att det nu förlängts med den här höjningen, säger han till Aftonbladet.
Det innebar att det nya avtalet nu låsts på rekordhögt pris det kommande året.
Besked om ”straffavgift”
Han ringde upp Eon för att säga upp avtalet som på den nya nivån skulle leda till kostnader på upp till 90 000 kronor per år.
Då kom nästa smäll.
Eftersom en ny avtalstid nu inletts på bunden nivå krävde Eon en avgift på över 14 000 kronor för att bryta avtalet. En summa som skulle läggas på den kommande räkningen för december.
– De sa att de redan köpt elen till mig och att de inte kunde hjälpa mig då ångerrätten gått ut. Jag frågade om jag kunde få någon rabatt på kostnaden men det var helt stopp.
Rasse är besviken och förbannad på Eons agerande. Samtidigt medger han att det finns en chans att han faktiskt godkänt det nya avtalet, men menar att det för honom varit otydligt att priset förändrats så dramatiskt.
– Vi har alltid fått papper hemskickat tidigare men nu gick det via den här appen Kivra. De säger att det stått klart och tydligt vad kostnaden är. Hade vi sett och förstått det så hade vi aldrig gått med på det.
Reglerna kring vad som gäller när ett bundet elavtal löper ut och kunden inte tecknar ett nytt skiljer sig mellan elbolag. Skellefteå Kraft, till exempel, skriver på sin hemsida att en sådan miss leder till att kunden får ett obundet rörligt avtal. När det gäller Eon är det annorlunda.
”Tänk på att även ett tidsbundet avtal har en uppsägningstid på 30 dagar och om det inte sägs upp förlängs avtalet automatiskt”, skriver bolaget på sin hemsida.
”De borde hört av sig om prisnivån”
I Rasses fall är han alltså osäker på huruvida han godkänt ett nytt avtal, men utesluter inte att så kan vara fallet. Trots det är han kritisk mot elbolaget.
– Jag har varit kund hos dem sedan 1993 och har aldrig missat att betala en räkning i tid. Även om jag har missat att avtalet löpt ut så tycker jag att de borde hört av sig och kollat om jag faktisk var medveten om nivån på prisökningen.
När räkningen för decembers förbrukning kom nu i januari så var det alltså med straffavgiften för det brutna bundna elavtalet. Den, tillsammans med förbrukningen på 1 133 kilowattimmar, slutade på 24 480 kronor.
Enligt Eon skickar bolaget alltid med en offert när ett avtal är på väg att löpa ut med olika avtalsalternativ, och med tydliga rekommendationer så kunder kan göra ett aktivt val på på företagets hemsida. Något de menar att Rasse har gjort.
– Därefter kan man säga att vi kontrollerar kundens val genom att skicka en bekräftelse där alla villkor framgår och med möjlighet att ångra avtalet alternativt välja annat avtal i det fall det inte blev som man tänkt sig. Just i detta fall har kunden, via vår Kundombudsman, i efterhand bekräftat att vi skickat vår bekräftelse till rätt e-postadress, och att de mottagit men inte läst bekräftelsen, säger Patric Elmén, presschef på Eon i en skriftlig kommentar till Aftonbladet.
Eljätten ska se över avtalsprocess
Men han medger samtidigt att företaget nu ska se över hanteringen vid avtalsförnyelse.
– Möjligen ryms förbättringspotential i den processen. Vi ska i vilket fall undersöka om så är fallet, säger Patric Elmén.
När det gäller den avgift på 14 000 kronor som Rasim krävts på i samband med uppsägningen av avtalet, menar Patric Elmén att det inte handlar om någon ”straffavgift”. Han uppger att avgiften bara bygger på faktiska kostnader som bolaget redan tagit för avtalets räkning.
– Elhandlaren får lov att begära en skälig kostnad i det fall kunderna bryter avtal i förtid. Det beror på den summa av kostnader vi redan har i inköp av el för ett specifikt avtal. Om kunden bryter avtalet har Eon enbart kostnader för denna kunds avtal och det är dessa kunden får stå för. Vi tar alltså inte ut någon straffavgift, säger Patric Elmén.
Hade ni som bolag kunnat agera annorlunda mot er kund när det gäller ”straffavgiften” i det aktuella fallet?
– Ja, vi försöker alltid hjälpa kunden med en avbetalningsplan, säger Patric Elmén.
Men enligt Rasse är hans uppfattning att det inte fanns så stort utrymme för diskussion kring räkningen. Det har gjort att han nu helt valt att lämna den elleverantör han haft i tre decennium.
– Det är inget att göra utan bara att bita ihop och betala. Jag är metallarbetare och har en månadslön på runt 20 000 kronor. Du kan ju tänka dig när räkningen är högre än den, säger han.