Bedragare beställde varor för 8 000 via Madeleines konto
”Vill varna andra som beställer hem under pandemin”
Publicerad 2020-07-22
Trots att Madeleine bytte lösenord kapades hennes konto på Mathem – två gånger.
I varukorgen låg elprylar och energidrycker värda 8 000 kronor.
– Jag känner mig väldigt orolig och Mathem tar inget som helst ansvar, säger hon.
På lördagskvällen plingade det till i Madeleines telefon. Hon fick en bekräftelse från nätbutiken Mathem om att hon hade beställt led-lampor för 4 300 kronor, 99 energidrycker och eltandborstar för totalt 8 000 kronor.
– Jag förstod att något var fel men tänkte inte att det kunde handla om bedrägeri. Jag trodde att det bara blivit lite knas och att någon annans order hamnat på min användare.
Hon avbröt snabbt beställningen och bytte lösenord både på sitt Mathemkonto och bank-id. Men morgonen därpå kom en ny bekräftelse.
– Då har personen alltså kommit in på mitt konto igen fastän jag bytt lösenord. De har också ännu en gång ändrat min leveransadress, hur är det möjlig?
Madeleine ringde då direkt till nätbutikens kundtjänst. Personen som svarade var hjälpsam, men eftersom det hela skedde på en söndag fanns inga chefer på plats.
– De sa att jag skulle återkomma på måndag. Jag lyckades i alla fall avbryta ordern en andra gång.
”Får inte bete sig så här”
Hon raderade även sitt Mathem-konto, spärrade sitt kontokort, bytte bank-id och gjorde en polisanmälan. På måndagen både ringde och mejlade hon till Mathem som svarar att de inte har någon som tar hand om sådana här frågor, och hänvisar till Klarna. Varken någon chef eller ansvarig vill prata med henne.
– Man får inte bete sig så här, man måste hjälpa sina kunder. De har inte visat någon form av hänsyn. De tar inget ansvar för detta och kan inte ge mig en förklaring till hur det kan ha gått till.
Mathems presstalesperson Lotta Olofsson skriver i ett mejl att det är väldigt tråkigt att detta har hänt och att de förstår att det sätter kunden i en besvärlig situation.
”Vid ett fåtal tillfällen har vi haft fall där bedragare, via andra webbsidor eller e-postadresser, lyckats göra intrång i kunders sparade inloggningsuppgifter för att sedan använda dem hos oss på Mathem, där kunden använt samma uppgifter”.
Vill varna andra
Hon skriver vidare att de har polisanmält bedrägerierna och att de uppmanar sina drabbade kunder att göra detsamma.
”Vi fortsätter dessutom att noga kontrollera och följa upp eventuella misstänkta beteenden så att ingen annan kund drabbas framåt”.
Madeleine vill nu varna andra för att vara extra försiktiga om de får bekräftelser från nätbutiker.
– På grund av covid är det många som handlar online och därför vill jag att man ska få upp ögonen för att det inte alltid är säkert. För mig löste det sig, men jag tänker på alla som kanske inte har samma koll och som råkar acceptera ordern.
Fotnot: Madeleine vill vara anonym.