H&M satsar på sportkläder

Publicerad 2013-10-03

H&M ger sig in kampen med sportbutikerna.

Klädkedjans kollektion av sportkläder kan bli egna butiker i framtiden.

– Till en början blir det som en shop-in-shop, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer till DN.

I några av H&M:s nya butiker finns redan en avdelning med sportmode. Men utbudet av sportkläder ska bli större och större under hösten.

– Det kan absolut utvecklas till egna butiker, säger Nils Vinge till DN.

Problem för sportbutiker

I övrigt är H&M ovilliga att berätta om sportsatsningen. Klart är dock att klädkedjan har inlett ett samarbete med de svenska OS-trupperna till Sotji 2014 och till Rio de Janerio 2016.

Det är tuff konkurens mellan sportbutikerna i Sverige. Team Sportia är under rekonstruktion och kedjans framtid mycket oviss. Intersport backade 140 miljoner kronor i Sverige förra året.

Nätkonkurrens förklaring

De ekonomiska bekymren kan bland annat spåras i en hårdare konkurrens med nätbutiker. Samtidigt visar den senaste e-barometern, som mäter nätförsäljningen i Sverige, att sport och fritid är den bransch som ökar snabbast, skriver DN.

Följ ämnen i artikeln