H&M satsar på sportkläder
Publicerad 2013-10-03
H&M ger sig in kampen med sportbutikerna.
Klädkedjans kollektion av sportkläder kan bli egna butiker i framtiden.
– Till en början blir det som en shop-in-shop, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer till DN.
I några av H&M:s nya butiker finns redan en avdelning med sportmode. Men utbudet av sportkläder ska bli större och större under hösten.
– Det kan absolut utvecklas till egna butiker, säger Nils Vinge till DN.
Problem för sportbutiker
I övrigt är H&M ovilliga att berätta om sportsatsningen. Klart är dock att klädkedjan har inlett ett samarbete med de svenska OS-trupperna till Sotji 2014 och till Rio de Janerio 2016.
Det är tuff konkurens mellan sportbutikerna i Sverige. Team Sportia är under rekonstruktion och kedjans framtid mycket oviss. Intersport backade 140 miljoner kronor i Sverige förra året.
Nätkonkurrens förklaring
De ekonomiska bekymren kan bland annat spåras i en hårdare konkurrens med nätbutiker. Samtidigt visar den senaste e-barometern, som mäter nätförsäljningen i Sverige, att sport och fritid är den bransch som ökar snabbast, skriver DN.