Butikens satsning: utgången mat

Publicerad 2013-10-01

Stora mängder mat slängs i onödan.

Det anser grundaren till en ny butik i USA som ska sälja utgången mat till kraftigt sänkt pris.

Varje år går en tredjedel av världens matproduktion till spillo.

Nu ska en butik i Boston börja sälja mat vars bäst före-datum har gått ut.

I USA slängs omkring 40 procent av maten, skriver NPR.org. Tanken bakom butiken, som öppnas i början av nästa år, är att mat som fortfarande är ätbar inte ska slängas i onödan. Maten kommer att lagas, paketeras om och säljas till kraftigt sänkt pris.

Frukt och grönsaker

Doug Rauch, mannen bakom projektet, beskriver butiken som en blandning mellan en mataffär och en restaurang.

– Det är ett försök att ta tillvara på de 40 procent av maten som slängs, säger Rauch till radiokanalen NPR.

– Vi tar maten till en butiksmiljö där den kan bli prisvänlig näring.

Butiken kommer främst att sälja frukt och grönsaker vars bäst före-datum har passerat med några dagar. Men någon oro över att köpa dålig mat ska kunderna inte behöva känna. Enligt Rauch handlar det om hur maten förvaras.

– När det gäller bröd kan det hålla i flera veckor om man har det i kylen, även om datumet har gått ut. Mjölk står sig i flera dagar. Det beror helt på kylens temperatur, säger han.

Förvirrande datummärkning

Nyligen kom rapporten ”Hur förvirrande datummärkningar leder till matsvinn i USA” som visar att konsumenter slänger ätbar mat eftersom de missförstår märkningen. Harvarduniversitetet och miljöorganisationen Natural Resources Defense Council ligger bakom rapporten.

Följ ämnen i artikeln