Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

H&M öppnar för nya etableringar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-02

Cirka 110 butiker kommer konfektionsjätten Hennes&Mauritz att öppna nästa år. Det säger H&Ms koncernchef Rolf Eriksen i en intervju med Ekonomi24.

Han öppnar också för etablering på nya marknader, främst Italien och Kanada. Särskilt nöjd är Rolf Eriksen över att försäljningen i alla butiker i New York-området har varit över förväntan.

H&Ms koncernchef Rolf Eriksen sneglar på Italien och Kanada, det är där den svenska klädjättens satsar på att etablera sig härnäst. Läs hela intervjun Så går H&M på börsen - just nu

Många analytiker oroas av de stora lagren som rapporterades i niomånadersrapporten, hur ser du på det?

- Det är inget oroande med lagren. Förra året var de för små, om man jämför med 1997-1998 är det ganska normalt nu, säger Rolf Eriksen.

Antalet butiker minskar i Sverige, som är H&M:s näst största marknad, I Österrike, Luxemburg, Finland och Belgien har antalet stått still, oroas du av det?

- Det handlar främst om tillfälliga effekter. I Österrike har vi vuxit kraftigt under ett par år och nu gått in i en lugnare fas. Vad gäller Sverige är det en mogen marknad. Vi har inte stängt någon H&M butik, däremot har vi lagt ner 14 Galne Gunnarbutiker. Jag ser Europa som en marknad med vissa regionala variationer.

Kan ni tänka er att öppna butiker i andra världsdelar på sikt?

- Vår strategi är applicerbar i hela världen men det är inte aktuellt just nu.

Lotta Engzell-Larsson/Ekonomi24 (lotta.engzell@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln