Visar fel elpriser trots höjd energiskatt
Uppdaterad 2017-08-23 | Publicerad 2017-06-17
1 juli höjs energiskatten.
Men de flesta elleverantörer och vissa jämförelsesajter visar bara gamla priset.
– Det är inte schysst, säger Fleming Kristofersen, marknadschef på Skellefteå kraft, som valt en annan väg.
Det är från och med den 1 juli som elbolagen kommer börja ta ut den höjda energiskatten på 3 öre per kilowattimme. Och det kommer dom göra oavsett när man tecknat sitt elavtal.
Men på de allra flesta elbolagen har de fortfarande kvar den lägre skattesatsen på sina hemsidor. Trots att det tar 14 dagar innan elavtalet träder i kraft – och då är det juli.
– Det är inte direkt felaktigt men kan vara vilseledande information. När leveransen väl går igång är det den nya skattesatsen som gäller. Det är inte riktigt schysst, säger Fleming Kristofersen, marknadschef på Skellefteå kraft, som valt en annan väg.
Fortum inväntar lagen
Skellefteå kraft är däremot ett av få bolag som faktiskt redan nu valt att presentera sina priser med den höjda energiskatten.
– Det som gäller i framtiden är de här tre örena. Det är det vi säljer nu. 99,9 procent av våra leveranser kommer vara efter den första juli, säger Fleming Kristofersen.
Eljätten Fortum är en av elbolagen som har kvar den billigare skatten.
– Grundprincipen brukar vara att vi visar den skatten som är aktuell, Per-Oscar Hedman, presschef på Fortum.
Är inte det missvisande? Den kommer ju inte gälla för de flesta av era nya kunder?
– Tecknar man aval i dag så är det den skatten som står där i dag. Skulle det stå en annan procentsats så skulle det också vara missvisande. Fortum följer Energimarknadsinspektionens policy om att redogöra för den skatt som gäller.
Trots att era kunder kommer få betala den högre skatten?
– Det är såklart så. Jag vet inte om den är ditlagd eller inte men vi ska ha en angivelse om att skatten kommer förändras vid månadsskiftet.
”Måste upplysa kunden”
Fortum kommer ändra energiskatten i sina prisuträkningar först den 1 juli.
Detsamma gäller för de olika jämförelsesajterna elprisguiden.se och elpriskollen.se. Elskling.se däremot har gått på samma linje som Skellefteå kraft.
– Om kunderna ska få en rättvis bild av vad elkostnaden kommer bli så måste man ha nya elprisskatten. Om man är nyinflyttad så kan man få avtalet snabbare än 14 dagar och redan inom fem dagar. Men majoriteten av de som nyttjar Elskling är folk som inte flyttar. Man får visa det som är mest korrekt för alla, säger Faraz Azima, grundare och vd på Elskling.se.
Sara Sundberg, avdelningschef för konsumenträtt på tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen, uppger för Svenska Dagbladet att elhandlarna ska upplysa konsumeten om vilka priskomponenter som avtalet består av och om de kommer variera över tid:.
– Det är viktigt att kunden får rätt och fullständig information innan de tecknar avtal, så att man vet vilket pris som gäller, säger hon.