Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Adela, Heidi

Telia-vd: Svårt att se medarbetarna i ögonen

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2024-09-04 12.31

"Vi ser att vi behöver få ut en bättre effektivitet och att vi behöver förenkla hela vårt arbetssätt", säger Telia-vd:n Patrik Hofbauer efter beskedet om neddragningar.

Telia behöver bli effektivare, förenkla sitt arbetssätt och låta landsverksamheterna sköta sig själva mer, enligt vd:n Patrik Hofbauer. Det ska göras av 3 000 färre medarbetare.

– Det var ett väldigt svårt och tufft beslut att fatta, säger han om neddragningarna.

Att 15 procent av personalstyrkan ska bort kom som en kalldusch för de anställda på Telia på tisdagsmorgonen. Patrik Hofbauer tillträdde 1 februari som vd för Telia.

– Det är så klart tufft att se medarbetare i ögonen när man vet att 3 000 positioner kommer att försvinna. Men vi är helt överens i styrelsen och koncernledningen att det här är helt rätt att göra, säger han.

De medarbetare som blir kvar ska få tydligare roller och ansvar. De enskilda länderna där Telia har verksamhet ska få bestämma mer själva.

– Vi ser att nu vill vi snarare decentralisera och lägga mycket större ansvar på rollerna nära kunden, säger han.

”Snabbare och bättre”

Den nya organisationen ska vara på plats den 1 december, om allt går ledningens väg. Hofbauer säger att beslutet inte fattats för att man ser mörka moln i horisonten.

– Vi har en väldigt fin verksamhet. Vi har starka positioner i de marknader som vi är verksamma i.

Neddragningarna kommer under ett år då Telia gått starkt på börsen, och ett uttalat mål är att kunna behålla utdelningarna. Hofbauer medger att varumärket riskerar att kortsiktigt få sig en törn.

– Men jag tror att vi blir ett snabbare och bättre företag och mer uppskattat av de medarbetare som blir kvar, säger han.

Hela verksamheten

Kunderna borde inte märka allt för mycket av förändringarna, enligt Teliatoppen.

– Det handlar inte så mycket om att vi ska göra förändringar där kunden är, säger han.

Om det blir avgångsvederlag, om minskningen går att lösa med naturliga avgångar och hur exempelvis Teliabutiker ute i landet påverkas är för tidigt att svara på.

– Det kommer påverka hela vår verksamhet, men exakt i detalj hur det blir kan jag inte svara på nu, säger Patrik Hofbauer.