Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Diesel rekorddyrt: “Kostnaden förs över direkt på konsumenterna”

Uppdaterad 2022-01-03 | Publicerad 2022-01-02

I ett försök att rädda planeten undan klimatkrisen har priset på diesel höjts via politiska beslut.

En kostnad som bensinstationer lämpar över på konsumenten.

– Den kostnaden förs över, såklart, direkt till konsumenten, säger Lennart Olsson, ansvarig prissättning, Circle K.

Följ ämnen

Orsaken till höjningen av diesel är i huvudsak den ökade reduktionsplikten. Den innebär att producenterna stegvis ska blanda i mer förnybara drivmedel i dieseln och bensinen för att utsläppen av växthusgaser ska minska.

Förnybara drivmedel kostar mer än fossila vilket innebär högre pris för dieseln när den innehåller mer av sådant. Enligt Circle K är det en självklarhet att den kostnaden ska läggas på den som tankar.

– Det är svårt att beskriva hur vi jobbar med prissättning… Men en sån här gång, när det handlar om skatteökningar... Lagen tvingar på oss en högre inblandning. Den kostnaden förs över, såklart, direkt till konsumenten, säger Lennart Olsson, ansvarig prissättning, Circle K.

Minister: Förståelse för att dieselpris påverkar

Literpriset på diesel kan öka med över 5 kronor till 2030 om riksdag och regering följer reduktionsplikten för ökad inblandning av förnybara drivmedel.

Khashayar Farmanbar.

Energiminister Khashayar Farmanbar (S) ser reduktionsplikten som en väg att få fram mer produktion av biodrivmedel i Sverige, och därmed påverka de höga priserna.

Om nyårets höjning med 1 krona och 20 öre litern för en liter vanlig diesel, till 20:27, säger ministern till TT:

– Jag har förståelse för att det påverkar många. En av orsakerna är den globala efterfrågan men det beror ju också på att vi blandar in mera biobränsle i våra bränslen för att få ner den fossila användningen här och vårt beroende av fossila bränslen. Det handlar också om klimatomställningen.

Hoppas driva på förändring

Han säger också att det är för få som producerar biobränsle för drivmedel nu, men att förhoppningen bakom och tanken med reduktionsplikten är att det ska locka fler att börja producera bränsle, i Sverige.

Före jul gav han Energimyndigheten uppdrag att se över reduktionsplikten, som starkt påverkar vart framför allt priset på diesel tar vägen, vid sidan av världsmarknadspriserna. Uppdraget är delvis något som riksdagen har tvingat fram eftersom den anser att regeringens analys av vad reduktionsplikten betyder för företag och hushåll och konkurrenskraft har haft stora brister.

– Energimyndigheten ska utreda vilka effekter reduktionsplikten har för hushållen, industrin och klimatomställningen, säger Khashayar Farmanbar.

TT: Kan det finnas anledning att tänka över takten i skärpningen av reduktionsplikten en gång till?

– Det är just det utredningen ska titta på, bland annat.