Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Tejphysteri råder nere i tunnelbanan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-13

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I Stockholms tunnelbana finns reklamaffischer för "Forskardagarna" på Stockholms universitet. En av föredragsrubrikerna har tejpats över. I flera dagar gick jag omkring och funderade på vad som egentligen gömde sig där under. Jag var till och med framme och fingrade på tejpen några gånger, överraskad av den ogenerade censuren.

Nu vet vi vilken rubrik som tejpats över: "Runka bulle eller köra fingersafari" - etnologen Maria Bäckmans föredrag om hur onani tas upp i samlevnadsundervisningen.

"De här orden kan uppfattas som anstötliga av resenärer. Barn och äldre framför allt", säger Kent Jacobsson. Han är försäljningschef på företaget Clear Channel som på uppdrag av Storstockholms lokaltrafik, SL, sköter annonseringen.

Samtidigt kläs baksidan på bussarna i Stockholms innerstad med bilder av lättklädda kvinnor i utmanande poser som gör reklam för underkläder. Den sortens annonser upprör uppenbarligen inte SL/Clear Channel på samma sätt. Censuren uteblir.

Är inte det typiskt? Bilder på kvinnor som sexuella objekt dominerar vår vardag till den milda grad att folk inte längre orkar bry sig. Ord som däremot framställer både kvinnor och män som sexuella subjekt (som onanerar!) tejpas genast över.

Signalen är tydlig: du ska inte kontrollera din egen sexualitet. Det ska heteronormen, tvåsamhetsnormen och unkna könsroller göra.

Den rikliga förekomsten av bilder med avklädda kvinnor i det offentliga rummet står för sexuell frigjordhet, sägs det ibland. Vad man då inte fattar är att reklamens stereotypa bild av kvinnan varken är modern eller nytänkande.

Reklamen hämtar allt oftare sitt bildspråk från den traditionella heteroporren, som bygger på mäns överordning och kvinnors underordning.

Det är de objektifierande kvinnobilderna i medier och reklam som är reaktionära, som konserverar könsroller och som hotar den fria sexualiteten. Inte forskarna och feministerna som ifrågasätter bilderna.

Annonsörer och annonssäljare brukar vara snabba att fördöma alla förslag om lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. "Det hotar yttrandefriheten! Det enda som funkar är självsanering!" brukar de ropa.

Jaså? Fallet SL och universitetsaffischerna visar med all önskvärd tydlighet att självsanering minsann inte är någon garanti för yttrandefrihet. Branschen censurerar här på det allra mest reaktionära sätt - helt enligt moralkonservativa, sexistiska regler.

Sällan har väl behovet av en sex- och samlevnadsundervisning som ifrågasätter stereotypa bilder av kön och sexualitet varit så stort. En kritisk blick kan hjälpa unga människor att avslöja dolda men normgivande budskap i medier och reklam.

Maria Bäckmans föreläsning "Runka bulle eller köra fingersafari" kan höras på Stockholms universitet, Aula Magna (vänster hörsal), på torsdag klockan 13.30-

14.05.

Jag hoppas att det blir fullsatt.

Åsa Petersen

Följ ämnen i artikeln