Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

När Göteborgsandan kom till huvudstaden

Infrastruktur- minister Anna Johansson (S).

– Jo, vi startar den 1 maj 2015.

Så säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Dagens Industri i en intervju om Förbifart Stockholm, en motorvägstunnel som om den byggs blir Sveriges största infrastrukturprojekt någonsin.

Beskedet från ministern är en smula överraskande.

I förra veckan fick Trafikverket order om att helt avbryta projektet med att bygga tunneln. Regeringen vill nämligen skjuta upp byggstarten till i maj.

Fram till dess ska S och MP -i stat, landsting och stad - förhandla kring om de verkligen är rimligt om pengar från den stockholmska trängselskatten går till att bygga motorväg.

Miljöminister Åsa Romson (MP) har hoppats att politikerna i Stockholm ska komma på att det är bättre att satsa på kollektivtrafik än en vägtunnel under kungens slott i Ekerö.

Men nu blåser alltså ministerkollegan Johansson av det hela. Byggstart i maj, tack och hej Stockholm och Åsa Romson.

Trafikverket räknar med att byggstoppet - varje dag - kostar svenska skattebetalare cirka fyra miljoner kronor.

– Det här är ett projekt som totalt sett landar på ungefär 27 miljarder. Då är det här en ganska liten fördyring, säger Anna Johansson till DI.

Visst är det en liten fläkt av göteborgsk stöddighet som svept in över regeringskvarteren?

Man kan tycka vad man vill om Förbifarten. På den här redaktionen tycker vi man kunde ha sparat skattepengar och lagt ner projektet redan i dag.

Dels för att uträkningar visar att kostnaderna kommer skena och att tunnelbygget inte kommer lösa trafikkaoset som är Stockholm.

Utredningar visar att Förbifarten riskerar sluta i ökad biltrafik i Stockholms innerstad, längre bilköer i och kring tunneln och minskat kollektivt resande i hela Stockholmsregionen.

Det är dåliga saker. Det tycker nog Anna Johansson också.

Sådana argument bör hon lyssna på innan hon framträder i dagspressen och berättar hur landet ligger.

Följ ämnen i artikeln