Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Att Caias kalendrar sålt slut är helt obegripligt

11-åringar behöver inte rynkkrämer

Barn köar utanför NK i Göteborg när Caia ska öppna.
När Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics öppnade i Göteborg var det kö till butiken.

Julen känns fortfarande en bra bit bort när man tittar ut genom fönstret, åtminstone i Stockholm. Men i butikshyllorna och på sociala medier börjar det redan laddas upp inför högtiden.

Det är nu man ska köpa en adventskalender om man vill ha chans att knipa någon från de mest populära märkena. Caias skönhetskalender sålde snabbt slut, trots priset på 2695 kronor.

Det är inte svårt att hitta dyrare kalendrar än så, särskilt inom smink- och hudvårdskategorin. Alla från Chanel till L’Oreal erbjuder paketen med små presenter varje dag fram till julafton.

När blev det här normalt?

På Tiktok ser jag influencers rafsa upp kalendrarna redan nu. Följarna ska kunna se vad de innehåller och själva bedöma om de är värda att köpa. De som filmar kan knappt vara över 20 år gamla. Hur har man råd att köpa adventskalendrar för tusentals kronor i den åldern?

Enligt årets rapport från Ungdomsbarometern har två av fem barn i lågstadiet shopping som ett stort intresse. Många har dessutom pengar att handla för. De får till exempel månadspeng eller betalt för att hjälpa till hemma.

Handelsnytt har intervjuat butikspersonal om deras upplevelse av ungas shoppingvanor. Många vittnar om att gruppen har blivit mycket mer intresserade av hudvård och smink. Till och med de i mellanstadieåldern köper krämer med retinol i, en ingrediens som ska minska rynkor.

– Det är faktiskt inte klokt, jag menar anti-age för en 10- till 12-åring, säger Nina Marjanovic som jobbar på Kicks i Helsingborg till Handelsnytt.

Det är inte klokt, men det är inte heller konstigt. Reklamen och företagens eget innehåll på Tiktok är tydligt riktad mot unga och till och med barn. Det behöver inte ens vara sponsrat innehåll. Många av användarna som köper och recenserar gör det bara för att testa och tipsa andra i samma ålder.

Det är en hel kultur. I kommentarsfält till videor som handlar om helt andra saker är det helt normalt att peppra skaparen med frågor om vilken foundation de har på sig, vilket rouge eller vilken mascara de använder.

Den som införskaffat något nytt visar upp det i en ”haul”. Folk som köpt för mycket kan göra innehåll av det också. Följarna får vara med på resan bort från shoppingberoendet. De uppdateras omedelbart när botten börjar skymta i en ögonskuggepalett.

Om det är sådant man tittar på är det inte konstigt om man lockas att köpa en Caia-kalender för nästan 3000 kronor.

Men ute i den riktiga världen är det faktiskt inte normalt att köpa smink för tusentals kronor. Barn behöver inte rynkkrämer.

En recension av mataffärens chokladkalender för 20 kronor, någon?


Vill du läsa fler texter av Susanna Kierkegaard? Här kan du välja att följa skribenten och få notiser när nya artiklar publiceras.

Följ ämnen i artikeln