Vägbyggen får inte bli maffians sedelpress

Ebba Busch måste visa att hon menar allvar

Det svenska vägnätet är, precis som järnvägen, i behov av miljardsatsningar.

Sommaren är här och för många av oss betyder det resor. Med tåg och bil, släpande på husvagnar och semesterpackning. På väg till stranden med picknickkorgen eller till någon av våra större städer för att gå på tivoli.

Oavsett vilket är det många svenskar som kommer att bli påminda om hur illa ställt det är med svensk infrastruktur. Att vägarna är fulla av hål och gropar har yrkeschaufförerna och pendlare klagat över länge. Nu är det semesterfirarna som tvingas stå ut med stötarna.

Försenade tåg

Att persontågen ofta är försenade eller inställda påminns vi om när trafiken med ojämna mellanrum havererar. Att också godstransporter är en flaskhals som hotar den svenska industrin skapar kanske inte samma rubriker, men det är ett minst lika stort problem.

Näringsminister Ebba Busch hade med andra ord alldeles rätt när hon under Almedalsveckan upprepade att något måste göras. Infrastrukturen behöver en storsatsning, även om det innebär att staten kommer att få låna pengar istället för att betala på statsskulden.

Svensk ekonomi klarar det, och investeringar i vägar, järnvägar och elnät skulle vara precis rätt sätt att använda pengarna.

Lockar oseriösa företag

Samtidigt finns det ett problem. I Sveriges Radio varnar Trafikverket för att riktigt stora byggprojekt drar till sig oseriösa företag och till och med organiserad brottslighet.

Egentligen är det självklart. Kriminella är opportunister. Det är tillfället som gör tjyven. Och i stora byggprojekt, antingen det handlar om ett hus eller en väg, finns det mycket pengar att hämta. Speciellt för den som kan tänka sig att runda regler om arbetsmiljö, skatt eller anständiga arbetsvillkor.

I många länder är vägar och andra byggen en av maffians riktiga sedelpressar.

Fuskbyggen för pengarna

Det slår ut hederliga företag, det är livsfarligt för de anställda och vi som skattebetalare riskerar att få fuskbyggen för våra pengar.

I Visby veckan pratade Ebba Busch om 50 miljarder i satsningar på att bokstavligen bygga Sverige starkare. Det är pengar som behövs och som skulle kunna skapa en boom för anläggningsbranschen. Men om näringsministern lyckas övertyga sina regeringskollegor måste också kontrollen skärpas.

Går att hålla ordning

Upphandlingarna behöver bli bättre. Entreprenadkedjorna kan inte vara hur långa som helst. Företagen som arbetar med projekten måste betala skatt och följa arbetsmiljöregler. Och all arbetskraft måste ha papper i ordning. Det går att hålla ordning och reda, om man vill och om man tycker att det är viktigt.

Nu lovar Trafikverket att granska några av sina pågående projekt för att jaga fuskare. Hög tid, skulle man kunna säga.

Ska det storsatsas på svenska vägar och järnvägar behöver den kontrollen finns med redan på ritbordet.