Saab köper sig tid

Rubrikerna talar om konkurs, och om en plan som inte håller. Det är inte så konstigt. Experterna tar ingen risk när de dömer ut Saabs framtid.

Att driva ett stort industriföretag med bristande lönsamhet och försäljning är svårt nog. Att driva det utan pengar är omöjligt, och hos Saab i Trollhättan har det inte funnits pengar på hela våren.

Just nu köar långivarna hos Kronofogden.

Ledningens försök att, likt en västsvensk version av Bagdad Bob, förneka problemen har knappast ökat förtroende. Det har inte heller allt mer desperata affärer - företrädesvis i Kina - gjort.

Nu kommer ännu en nyhet. Den försäljning av fastigheter som länge varit ett huvudspår för att stärka kassan ser ut att gå i lås. Fastighetsbolaget Hemforsa köper majoriteten av fabriksanläggningen och betalar en kvarts miljard. Fabriken ska sedan hyras ut till Saab. Återstår nu bara att ordna upp panterna med Riksgälden och Europeiska investeringsbanken.

Självfallet löser inte den här affären Saabs problem. Ingen vet hur stor skada bilköparnas förtroende tagit under de senaste månaderna, eller om underleverantörerna vågar återuppta affärerna. Och även om kassan nu räcker till för att betala löner och tillverka bilar räcker den absolut inte för att utveckla morgondagens produkter.

Viktor Muller har ännu en gång köpt sig och Saab lite tid.

Det är inte illa, men Saabs framtid är fortfarande osäker.

Det besked företaget just nu väntar på är om den ryska affärsmannen Vladimir Antonov får plats som aktiv partner. Möjligen kan Antonov bidra med det kapital som behövs. Det var i själva verket han som blåste i visselpipan när kassan sinade.

Antonov är godkänd av den svenska Riksgälden. Han har klartecken från GM, och den svenska regeringen har - vart fall officiellt - inget att invända. Ändå dröjer beskedet från den Europeiska investeringsbanken.

För en dryg månad sedan förklarade Antonovs svenska ombud, Lars Carlström, att han misstänkte att det beror på dubbla budskap från regeringen. När det förs protokoll vill man underlätta för Saab. Utanför protokollet lägger man enligt Carlström ut hinder.

Det är möjligt att det finns fler argument mot ett direkt ryskt ägande i Saab, men det är i så fall argument vi inte får höra.

IF Metalls Stefan Löfven krävde i går att alla frågetecken rätas ut, och att regeringen tar initiativ. Det måste ske nu.

Klockan klämtar. Den klämtar för Saab.

Följ ämnen i artikeln