Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Bra för klimatet och väldigt bra för Volvo

Nu måste politiker ge omställningen chansen

Laddbar Volvo.

Den här veckan kan hugade småsparare köpa aktier i Volvo Cars. I nästa vecka är det meningen att Sveriges kanske mest symboltyngda företag åter ska handlas på börsen. Stora investerare som bank- och pensionsfonder och försäkringsbolag har redan tecknat sig för de nya aktierna.

Förhoppningen är förstås att det ska bli en god affär. Anders Oscarsson från AMF talar entusiastiskt om att introduktionen är "bra för börsen, Volvo och Sverige".
Hur det blir med den saken återstår kanske att se. Språket andas lite av Gunnar Sträng. Ni vet, det som är bra för Volvo är bra för Sverige.

Satsar mot framtiden

Klart är i alla fall att Volvo Cars nu satsar mot framtiden. Till år 2030 ska alla bilar som säljs drivas fossilfritt. I klartext betyder det nog elbilar, och omställningen från förbränningsmotorer till laddbart är en revolution.

Att ta fram en ny bilmodell har alltid varit ett kraftprov och en ödesfråga för en biltillverkare. Att ta fram en helt ny typ av fordon kommer att kräva mycket mer. Omställningen förutsätter nya tekniska lösningar, nya leverantörskedjor och antagligen också nya affärsmodeller.

Volvo måste bygga nya fabriker och anställa människor med nya kunskaper. Ett språng mot framtiden, men också ut i det okända.

Genomgår revolution

Pengarna från nyemissionen, 25 miljarder kronor, ska till stor del användas för att klara den revolution fordonsindustrin genomgår.

Egentligen är det konstigt att det kan vara en nyhet. Pengar till företagens investeringar, det är ju precis så handböckerna beskriver aktiemarknadens roll i ett kapitalistiskt system. Och det är just det Volvos nyemission handlar om.

Ändå är det värt att notera. Dagens börsintroduktioner tycks nämligen ofta inte alls handla om att förse verksamheten med kapital. I stället är det riskkapitalister, entreprenörer eller någon annan som helt enkelt vill kvittera ut sina vinster. Pengar som byter ägare, varken mer eller mindre.

Volvos nyemission kan bli något helt annat. Kapitalism som det är tänkt att fungera. Bara det känns lite märkvärdigt.

Kan betyda jobb och vinster

Framför allt handlar det ändå om ett exempel på hur svensk industri nu försöker ta kommandot. Istället för att motarbeta det teknikskifte som måste komma vill man vara en del av förändringar. I bästa fall kan det dessutom betyda jobb och framtida vinster.

Ett rimligt sätt att till exempel använda våra pensionsbesparingar kan man tycka.

Förutsättningen för att omställningen ska lyckas är dock inte bara att det finns kapital i företagen. Det fodras dessutom något så när stabila förutsättningar, inte minst från politiken.

I en debattartikel pekar Mattias Bergman från Bil Sweden och regeringens samordnare för klimatomställningen, Svante Axelsson, på tre flaskhalsar. Det handlar om laddstolpar för både lastbilar och personbilar längst de stora vägarna, om specialsatsningar på landsbygden och om just konsekventa politiska förutsättningar.

Industrin betackar sig för politiska nycker och populism. Det är faktiskt inte för mycket begärt.