Kristersson är ett hot mot Volvos framtid
Sänkta skatter på bensin hamnar i Täby och Vellinge
En ödets ironi eller ett tecken på hur olika vi kan reagera inför klimathotet? I veckan presenterade i alla fall både Moderater och Sverigedemokrater förslag för att göra det billigare att köra bensin- och dieselbilar.
Moderaterna vill sänka skatten. Sverigedemokraterna tänker dessutom ta bort bonus/malus-systemet som ska gynna klimatsmarta fordon.
Samtidigt, bokstavligen, berättar personbilstillverkaren Volvo att bolaget ska noteras på börsen. Syftet är att ta in 25 miljarder kronor, pengar som behövs för att utveckla nästa generations bilar. Volvo måste storsatsa på batterier och mjukvara om man vill fortsätta att vara en biltillverkare.
Målet är att ingen Volvobil som säljs efter 2030 ska drivas med fossila bränslen.
Att förslagen från Moderater och Sverigedemokrater skulle öka utsläppen är uppenbart.
"Det är inte klimatsmart, inte ett dugg", skrev Aftonbladets Lena Melin om sänkt skatt på bensin.
Partierna beskriver det som ett sätt att stötta landsbygden. Det är det inte heller. Alla vet att det mesta av sänkningen kommer att hamna i Täby, Hovås och Vellinge. Var bor människor som köper statsjeepar?
Ska man lära något av de senaste valrörelserna i länder när oss är det inte ens populism. I både Norge och Tyskland anses klimatfrågan ha bidragit till högerns problem.
Allt det där gör att man kan fråga sig om inte i vart fall Moderaternas ledning håller på att förlora greppet. Och den känslan blir inte svagare när man lyssnar på Volvochefen Håkan Samuelsson. Parallellt med utvecklingen mot en allt större andel klimatsmarta elbilar ser han hur företaget kan bli större.
"Vi kommer att växa till 1,2 miljoner bilar" sa han i måndags. Målet ska vara nått redan om fyra år.
Kristersson och Åkessons skattesänkningsplaner kommer knappast att påverka den planen. Deras inflytande sträcker sig trots allt inte utanför landets gränser. Men det är svårt att inte tänka tanken, vad skulle hända med Volvos strategi om ledare i andra länder började resonera likadant? Och vad skulle det göra med varumärket Volvo om Sverige börjar uppfattas som en bromskloss i det internationella arbetet för att stoppa klimatförändringen?
Att Moderater och Sverigedemokrater uppträder som om klimathotet inte existerade är svårt att förstå. Att de dessutom försöker torpedera industrins planer för att anpassa sig till framtiden är nästan ännu mer förvånande.
"Obegripligt" skrev Lena Melin. Det är bara att hålla med.