Behåll tullarna
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-07-31
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
31 juli 2006. I dag är sista dagen med biltullar i Stockholm. Försöket har varit lyckat.
De uppsatta målen har nåtts med råge. Luften blivit renare. Biltrafiken har minskat med över tjugo procent. Framkomligheten för yrkestrafiken har förbättrats. Kollektivtrafiken har kunnat byggas ut.
Visst bestämdes försöket över huvudet på stadens politiker. Flertalet av invånarna var också negativa.
Utgångsläget var således inte det bästa när det hela startade i början av januari i år.
Olyckskorparna kraxade. Kommer betalsystemet att fungera? Blir det verkligen färre bilar? Blir det inte kaos på andra infarter (Essingeleden)?
Invånarna vet att det fungerar
Efter sju månader vet invånarna att det fungerar. Opinionen har svängt. På valdagen den 17 september avgör stockholmarna i en folkomröstning hur det ska bli i fortsättningen.
I en undersökning som staden låtit göra med hjälp av Sifo svarade i maj 52 procent av de tillfrågade stockholmarna att de skulle rösta ja. 40 procent tänker rösta nej och resten var osäkra. Det är i stort sett omvända siffror jämfört med när försöket inleddes.
Även om bilarna från och med i morgonen får köra in gratis i staden igen, fortsätter andra delar av försöket.
De nära 200 nya bussturerna och 20 nya busslinjer rullar på till den sista december. Men blir det nej till biltullarna stoppas därefter även satsningen på kollektivtrafiken.
Säkert kan åtskilligt förbättras och systemet göras smidigare. Vidare bör diskuteras om det ska vara en statlig skatt, som hittills, eller en kommunalt beslutad avgift.
Att frågan avgörs i en folkomröstning betyder inte att den ska avföras från partipolitiken. Partiernas åsikter följer blockgränsen.
Bakom försöket står socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet. Det ingick som en del av den uppgörelse som säkrade regeringsmakten för socialdemokraterna efter valet 2002.
Det finns anledning att vara kritisk till hur beslutet gick till. Men det är inte det väljarna ska avgöra i september.
Partierna är eniga
Socialdemokraterna och samarbetspartierna är eniga om att försöket bör permanentas. Partierna sluter upp bakom ja-kampanjen och lovar att även driva frågan aktivt i riksdagen.
De borgerliga allianspartierna är emot. Det har väckt kritik bland miljömedvetna borgerliga politiker, som kristdemokraten Anders Wijkman.
När försöksperioden nu kan summeras finns många skäl för stockholmarna att rösta för att biltullarna ska komma tillbaka. Inte bara i folkomröstningen, utan även i de ordinarie valen.
TS