Den nya epa-lagen är faktiskt fullt rimlig

Inte kul att ha en stressad bilist i häcken

Enligt ett nytt EU-direktiv kommer det bli nya regler för epa-traktorer. Åldersgränsen kommer höjas från 15 till 16 år och hastighetsbegränsningen från 30 till 45 kilometer i timmen. Det kommer också ställas högre krav på teori- och uppkörningen.

Som bilist är det alltid med viss oro i kroppen man nödgas köra om dem på smala och slingriga landsvägar. De puttrar fram i 30 kilometer i timmen samtidigt som de blastar Fröken Snusk från högtalarna och dricker energidryck.

Men det är inte bara för oss som vill köra om som det är lite obehagligt. Som nybliven 15-åring med händerna på ratten är det nog inte heller så kul att ha en stressad bilist i häcken.

Jag pratar om epa-traktorerna.

Men framöver kommer det kanske se lite annorlunda ut kring vem som får ge sig ut på vägarna i en epa-traktor.

I februari röstades en ny EU-lag igenom. Med största sannolikhet kommer det innebära nya regler.

Åldersgränsen kommer höjas från 15 till 16 år och det kommer ställas högre krav på körkortsproven för de som vill köra epa. Men det kommer också något positivt med den nya lagen för ungdomarna. Hastighetsgränsen kommer höjas från 30 till 45 kilometer i timmen.

Den nya lagen har väckt starka reaktioner.

När Aftonbladet träffade ett gäng epa-körande ungdomar i småländska Huskvarna häromdagen menade de att lagen begränsar deras frihet att kunna ta sig till skolan, träningen eller för att träffa kompisar. Samtidigt menade de att hastighetshöjningen är bra, då det är ganska farligt att snigla fram i 30 på vägarna.

Men det är inte bara ungdomar som reagerat. Även svenska politiker har hamnat i luven på varandra över det här.

Centerpartiets förstanamn till EU-valet, Emma Wiesner, röt ifrån på X när Socialdemokraternas dito, Heléne Fritzon, röstade ja till EU-direktivet.

”Synd bara att du och (S) valde att rösta för (!) körkortsdirektivet som höjer åldersgränsen till 16 år!!” skrev Wiesner och menade att det var ett slag i ansiktet för unga på landsbygden.

Hur viktigt det än är med epa-bilar på landsbygden måste vi faktiskt prata om faran.

Mellan 2016 och 2022 inträffade 1118 olyckor där Epa-traktorer var involverade. Nio personer omkom i dessa olyckor.

I maj skedde en olycka där en 15-åring skadades allvarligt när en epa-traktor och en personbil kolliderade. I samband med detta uttalade sig VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. De anser, precis som EU, att åldersgränsen för epa-traktorerna borde höjas då unga inte är tillräckligt försiktiga.

– De har inte så stor erfarenhet, inte så mycket konsekvenstänk. Det är blandat. Säkerligen finns det de som förstår riskerna, men det finns också många som varken förstår riskerna eller tar dem på allvar, säger utredaren Susanne Wallhagen till SVT Nyheter.

Det kommer ta några år innan åldersgränsen höjs. Tills dess kan de som är 12–13 år gamla idag ha vant sig vid tanken på att man måste fyllt 16 för att få köra.

Även om man kan förstå ungdomarnas frustration finns det faktiskt fullt rimliga poänger med det nya EU-direktivet.

Följ ämnen i artikeln