Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Krisen hamnar ändå alltid i Löfvens knä

I höstas förklarade handelsminister Ann Lindes pressekreterare att ministern inte ville prata om sin roll i skandalen kring Transportstyrelsen med Dagens Nyheter. Läsarna ansågs inte intresserade.

I dag är Ann Linde alltså minister med ansvar för bland annat det hotande handelskriget med USA. Under IT-skandalens känsligaste period, från hösten 2015 till våren 2016, var hon däremot inrikesminister Anders Ygemans statssekreterare och närmaste medarbetare.

Det gör henne till en av huvudpersonerna i den affär som kostat generaldirektörer, statsekreterare och två ministrar deras jobb.

Allmänhetens intresse

Nu har Linde varit på besök i riksdagens konstitutionsutskott, och kanske tvingas hon revidera sin syn på allmänhetens intresse för hur hemliga uppgifter kunde hamna i händerna på utländska tekniker.

Konstitutionsutskottet har i veckan frågat ut både Transportstyrelsens avskedade generaldirektör Maria Ågren och myndighetens tidigare styrelseordförande Rolf Annerberg. Förhören har bekräftat att säkerhetsfrågorna inte haft någon framträdande roll.

“Dum och naiv” var den beskrivning Rolf Annerberg använde om sitt eget agerande.

När det gäller regeringen sätt att sköta affären har Ann Linde en helt annan bild. “Vi gjorde vad som kunde begäras", förklarade hon i går. Enligt Linde reagerade regeringen “vid varje givet tillfälle” på den information som fanns tillgänglig.

Kavat uppfattning

En överraskande kavat uppfattning med tanke på att Lindes dåvarande chef har förlorat jobbet i affären.

Om konstitutionsutskottet kommer att hålla med återstår att se. Lindes svar avslöjar ändå att det svenska regeringskansliets krishantering inte heller denna gång levt upp till kraven.

När Stefan Löfven tillträdde som statsminister flyttades ansvaret från statsrådsberedningen till justitiedepartementet och därmed till Anders Ygeman och Ann Linde. Ett sätt att hantera regeringens Reinfeldts misslyckande under den stora branden i Västmanland 2014.

Hur det skulle ha fungerat vid en brand får vi aldrig veta. Det vi vet är att hanteringen av säkerhetsproblemen på Transportstyrelsen till sist ändå hamnar i knät på Stefan Löfven.

Frågan är förstås, borde det inte vara självklart att statsministerns kansli har det yttersta ansvaret för vår krisberedskap?


Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.