Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hedvig, Hillevi

Rattfulla förare borde dömas som mördare

Har vi slutat med vägpoliser?

Var fjärde dödsolycka kan kopplas till alkohol eller narkotika

I somras frontalkrockade en skåpbil med en familj på E18 utanför Hallstahammar. Det var en vanlig torsdagsmorgon, strax efter nio.

Familjen körde veteranbil på väg till bilträffen Summer Meet i Västerås. Pappan dog, mamman och sonen på tio år fick allvarliga skador.

Föraren av skåpbilen hade 1,73 i promille i kroppen, enligt SVT.

Gränsen för rattfylleri går vid 0,2.

I slutet av september dömdes föraren av skåpbilen till tre och ett halvt års fängelse. Han medgav själv att han druckit alkohol dagen innan men trodde att det hade gått ur kroppen.

Det som hände vid Hallstahammar är egentligen inte så ovanligt. Enligt Trafikverket kör en vanlig dag ungefär en av 500 bilförare rattfulla. Kör du till jobbet möter du alltså en hel massa.

Så vanligt är det.

Ungefär var fjärde dödsolycka på vägarna kan kopplas till alkohol eller narkotika.

Fängelse i tre år och sex månader är ingenting jämfört med att ha dödat någon och slagit sönder en familj. Den tioåriga sonen får växa upp utan sin pappa. Livet är i spillror. Föraren av skåpbilen är ute igen om ett par år, kanske på någon väg i närheten av andra familjer.

Som en jämförelse är straffet för mord livstids fängelse, för dråp högst tio år.

Föraren av skåpbilen dömdes för grovt vållande till annans död, grovt rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik och fyra fall av grovt vållande till kroppsskada.

– Förstår att allmänheten tycker straffet är lågt, säger kammaråklagare Carl-Johan Norström, till SVT.

Det är inte någon ny diskussion.

Naturligtvis bör det i lagen finnas en skillnad om någon blir dödad avsiktligt eller av misstag. Men bör detta verkligen, som idag, gälla om någon kör bil efter att ha druckit alkohol eller tagit droger?

En rattfull förare dödade kanske ingen med vilje, men att dricka alkohol var definitivt avsiktligt. Och ansvaret för det borde ha ett betydligt högre straffvärde än tre och ett halvt års fängelse.

Nuvarande straff för rattfylla är direkt stötande. Som i Hallstahammar.

Grovt bokföringsbrott straffas med fyra år, grov stöld och grovt bedrägeri med sex. Utan att någon pappa dör.

Egentligen tycker jag att man borde införa en regel om straffskärpning. När rattfulla förare dödar människor bör straffet ligga i nivå med dråp eller mord, beroende på omständigheterna.

Reglerna borde även skärpas av ett annat skäl. Normerna kring rattfylla behöver förändras.

En av tio män tycker det är helt ok att köra med alkohol i kroppen, mindre än två timmar efter att ha druckit en starköl eller vin. Det blev svaret när Kantar Sifo frågade för ett par år sedan, på uppdrag av Bilprovningen och Motorförarnas helnykterhetsförbund. Bland kvinnor var det inte hälften så många.

Utanför Hallstahammar slutade det i katastrof.

Men ingen naturlag säger att det måste vara så här. Högre straff och mer kontroller på vägarna skulle med tiden förändra vilka risker dessa förare är beredda att ta.

Att låta det fortsätta som idag är ett aktivt val.

Följ ämnen i artikeln