Skolan får inte strunta i elevers särskilda behov

Bra att Malmö nu fälls för diskriminering

Förra veckan avgjordes det äntligen. Malmö kommun döms för diskriminering i Högsta domstolen, efter att en skola brustit i stöd till en fjärdeklassare.

Pojken hade svårt med koncentrationen och det sociala samspelet i skolan. Och 2017 gjorde skolan en utredning som visade att eleven hade rätt till särskilt stöd. Men därefter vidtog de inga åtgärder.

Pojken fick varken en anpassad studiegång eller undervisning i mindre grupp. Som resultat blev pojkens frånvaro hög, och han gick miste om sin utbildning, anser HD. Det slutade med att pojken bytte skola – några veckor efter att skolan fått veta att han fått diagnosen autism.

Nu får pojken diskrimineringsersättning, och skolan fälls.

– Det är helt otroligt, jag saknar ord, säger hans mamma.

Det är en seger inte bara för hennes egen familj, utan för alla barn med funktionsnedsättning. Alltför många får inte tillräckligt med stöd från skolans håll.

Eftersom nationell statistik saknas kring hur elever med funktionsnedsättning klarar skolan, vet ingen exakt hur illa det är. Inte heller vad gäller elevgruppens frånvaro, vilket bland annat den ideella föreningen Autism Sverige länge efterfrågat siffror på.

Det finns flera tecken som tyder på att allt inte står rätt till. Så många som tre av fyra barn med hög skolfrånvaro kan ha neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Och förra året kom en undersökning som visar att mer än fyra av tio barn med autism inte klarar grundskolan i Stockholm.

Det är ett underbetyg till svensk skola, som ska vara likvärdig och erbjuda alla barn en bra utbildning. En bra och trygg skolgång är helt avgörande för ett barns framtid. Många sysselsättningar kräver både godkänd grundskole- och gymnasieexamen.

Uteblivna stöd för barn med funktionsnedsättning riskerar därför att ödelägga en hel del. I förlängningen blir det ett demokratiskt problem, när rätten till en bra skolgång förvägras delar av befolkningen.

Förhoppningsvis gör domen skillnad för andra elever i samma sits. Så att svenska skolor inte fortsätter att strunta i att stödja elever med funktionsnedsättning. Låter barn falla mellan stolarna.

På grund av detta glädjer sig nog många nu när Malmöskolan fälls. Det är också pojkens mammas önskan, när hon uttalar sig efter domen:

– Jag tror det här betyder att skolor och grundskoleförvaltningar måste göra mer så att det blir bättre för barn med funktionsnedsättning.

Rätten till en bra utbildning borde vara en självklarhet för alla barn i Sverige. Oavsett funktionsförmåga.

Följ ämnen i artikeln