Finansministern har en våt dröm
Alla varningslampor borde blinka.
När Finansdepartementet ska betala nya stora vägsatsningar - då sneglar man mot Arlandabanan och Nya Karolinska. Ja, ni läser rätt. Finansdepartementet funderar på samma finansieringsmodell som ligger bakom världens dyraste sjukhus.
Risken finns att regeringen nu satsar på världens dyraste motorväg eller kanske den dyraste järnvägen någonsin.
En finansministers dröm
Den ökända finansieringsmodellen som intresserar finansministern kallas OPS, en förkortning för offentlig-privat-samverkan. Den går ut på att ett privat företag lånar upp pengar och står för hela processen från projektering och byggande till underhåll och drift. Tanken är att det privata bygget ska bli effektivare.
Det är säkert varje finansministers våta dröm - att någon annan ska stå för kostnaderna - men de två OPS-byggen som hittills genomförts i Sverige har blivit allt annat än billiga.
I Stockholm är det skattebetalarna som får stå för de 61 miljarder som Nya Karolinska kommer att kosta. Som tack för det får invånarna färre vårdplatser och stängda avdelningar. De pengar som kunde ha gått till sjuksköterskor har i stället gött byggherrar i Skanska och riskkapitalister i Innisfree.
Billigare att ta taxi
Det andra OPS-projektet är Arlandabanan som även det ligger i Stockholms län. Snabbtåget skulle vara den miljövänliga vägen till flygplatsen, men faktum är att tågen ofta går halvtomma. Biljetterna är för dyra.
Arlandabanan kostade närmare sju miljarder kronor. Det privata bolaget A-train lånade upp merparten och köpte sig därmed ensamrätt till järnvägssträckan. I 40 år är det nu A-train som trafikerar banan, bestämmer biljettpriserna och tar ut avgift från alla fjärrtåg som stannar vid Arlanda. Bolaget har ägts av olika riskkapitalister som gjort sig glada dagar för resenärernas pengar.
För de resande är tåget en ren förlustaffär. Det är faktiskt billigare att dela på en taxi.
Behövs ingen utvärdering
När Nya Karolinska och Arlandabanan lejdes ut till privata bolag var det bolagen som lånade upp pengar och det blir alltid dyrare när företag ska låna. Stat, landsting och kommuner får alltid billigare lån. För att ett OPS-projekt ska kunna räkna hem den dyrare lånekostnaden krävs det extrema effektivitetsvinster.
Inte ett sjukhus utan sängar och en järnväg utan passagerare.
Magdalena Andersson har trots dessa erfarenheter skickat ut en remiss till kommuner och landsting där hon föreslår ytterligare tre OPS-projekt. Sedan vill hon göra en grundlig utvärdering.
Den behövs inte. Svenska skattebetalare ska inte göda riskkapitalister, de ska ha sjukhus och järnväg för pengarna.