Bilen styr
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-20
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
– i alliansens Sverige
Samtidigt som Sveriges invånare drömmer sig tillbaka till de vita jularna, fortsätter regeringen att avsäga sig sitt ansvar i klimatfrågan.
I budgeten för nästa år, som överlämnades till riksdagen tidigare i höst, fanns inga kraftfulla och konkreta förslag för att komma tillrätta med klimatförändringarna. Allt ansvar för att stävja klimathotet låg på någon annan än regeringen och ambitionerna var kraftigt nerdragna jämfört med s-regeringens.
Avsäger sig ansvar
Nu följer miljöminister Andreas Carlgren (c) upp budgeten genom att säga att ”tiden är över för ensidiga svenska initiativ”. Han menar att allt som ska göras, måste göras på europeisk nivå. Näringsminister Maud Olofsson, tillika partiledare i ett centerparti vars hela ideologi går ut på att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt, går ett steg längre. ”Helst global nivå”, säger hon.
Vad det betyder i praktiken avslöjar alliansens styre i Stockholm. Det moderata miljöborgarrådet Ulla Hamilton skriver på sin blogg att stockholmarna inte har ansvar för hela världens miljö, bara Stockholms. Att inte ta ansvar för helheten i miljöfrågan har blivit ett signum för borgerliga politiker.
Stockholmsalliansen satsar på att bygga ut motorvägarna runt staden. De extrabussar som infördes med trängselskatteförsöket har dragits in. Ett av Fredrik Reinfeldts första utspel efter valsegern var att Citytunneln för tågtrafik genom Stockholm inte skulle byggas. Fler bilar, mindre kollektivtrafik.
Värst i raden av miljöfientliga beslut är planen i SL:s styrelse att höja taxorna i kollektivtrafiken. Invånare från länets ytterkanter får nästan femdubblade taxor. I en region som Stockholm står valet inte mellan att betala 90 kronor för en enkel resa och att stanna hemma. Valet står mellan tåget och bilen.
I moderaternas Sverige blir valet enklare, trots att Ulla Hamilton vet att föroreningar inte känner några gränser. Just därför är det viktigt att få med sig resten av världen för att få bukt med klimatförändringarna. Men att som Andreas Carlgren och Maud Olofsson underskatta betydelsen av att agera som föredöme är oansvarigt. Den förra regeringen agerade inte ”ensidigt”, den genomförde viktiga reformer på miljöområdet och drev sedan på EU i samma riktning. S-regeringens strategi var framgångsrik – utsläppen har de facto minskat.
Inga svenska mål
I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Reinfeldt och Carlgren att de kommer att stödja Tysklands förslag att minska EU:s utsläpp med 30 procent till år 2020, jämfört med 1990 års nivå. Det är bra. Men de säger fortfarande ingenting om det svenska klimatmålet, hur högt det ska vara och när det ska uppnås.
Dessutom är EU-målet som regeringen säger sig stödja villkorat med att resten av världen tar sitt ansvar. Hur tänker regeringen agera om USA, Kina och Australien fortsätter att strunta i klimatförändringarna?
NB