Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Resenärer får betala för misskött järnväg

Publicerad 2014-07-10

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

tågkaos Nästan alla har egna berättelser om mardrömsresor och förseningar med tåg. Ersättningsbussar har blivit en sorglig symbol för Sveriges trasiga järnväg.

Ett tåg fastnade i dag mitt i en tunnel söder om Stockholm. En instängd passagerare beskrev höga smällar och stora gnistor utanför vagnen. Ombord på tåget fick människor panik och började gråta. En kontaktledning hade rasat och det blev totalstopp för stora delar av tågtrafiken till huvudstaden. Dagen innan spårade femton tågvagnar med miljöfarligt gods ur i Ånge kommun.

Slutat rapportera in brister

Lokförare har slutat rapportera in brister eftersom de ändå aldrig åtgärdades, rapporterade SVT som granskat farorna på järnvägen. Över 20 tågurspårningar som skett de senaste fem åren berodde på fel som Trafikverket redan kände till. Försenade tåg, signalfel och överbelastade sträckor. I våras avslöjade SVT att 20 miljarder mer behövs till järnvägsunderhåll. Nästan alla har egna berättelser om mardrömsresor. Ersättningsbussar har blivit ett välkänt ord för alla i Sverige. En sorglig bild av den infrastruktur som skulle hålla ihop Sverige.

Förtvivlade passagerare

– Vi har överinvesterat i järnvägar, sa Anders Borg (M) i en intervju med Sydsvenskan för sju år sedan. Då menade finansministern att bilar var det viktiga. Tågen och järnvägen har inte varit något att bry sig om - tills det blev valår. Nästan samtidigt som de instängda passagerarna på tåget i Stockholm började gråta berättade regeringen att de vill minska störningarna på järnvägen med hjälp av böter.

 Den aktör som råkar riva ner en kontaktledning eller på annat sätt försenar trafiken ska få betala en högre straffsumma än i dag.

Resenärer får betala

Detta svarade tågoperatören Veolia snabbt på. Mikael Danielsson, affärsområdeschef, förklarade att det är stor risk att ökade kostnader betalas genom höjda priser på den enda inkomstkällan, nämligen biljetter.

Alliansen har presenterat sitt projekt "Sverigebygget" som innebär en satsning på höghastighetståg och järnväg. De beskriver det som historiskt. Men det riktigt historiska är att svensk järnväg misskötts så pass mycket att den faller isär. Bokstavligt talat. När det ska betalas kan alla resenärer få stå för notan.

Nu när det snart är val så har Alliansen börjat prata om bättring och böter. Men ingen av de gråtande passagerarna på tåget i dag tröstas nog av det.

Linnea Swedenmark