Nu har Miljöpartiet äntligen knäckt koden
Äntligen händer det något när det gäller framtiden för svenska snabbtåg. Kristdemokraterna vill att de byggs, och infrastrukturminister Tomas Eneroth lovar att oppositionen ska få en inbjudan till samtal.
Det är en framgång för Miljöpartiet.
Åren i regeringskansliet har inte varit vänliga mot de miljöpartistiska statsråden. Att få något gjort i en regering är inte det lättaste, särskilt för ett litet parti.
I sista ögonblicket tycks alltså ändå Fridolin, Lövin och de andra ha knäckt koden. Häromdagen kunde Aftonbladet berätta om krismöten och dålig stämning på departementen. Orsaken var en resa som språkrören gjort för att understryka behovet av just snabbtåg.
Resultatet blev fina bilder, men framför allt möjligheten att träffa några tunga socialdemokratiska kommunalråd längst den tänkta banan.
Därav krisen.
Tunga kommunalråd
De socialdemokratiska kommunalråden håller nämligen med Miljöpartiet. Snabbjärnvägen måste byggas så fort det bara går, även om det betyder att staten måste låna pengar till dagens rekordlåga räntor.
På finansdepartementet har man haft en annan uppfattning. Tågen behöver kanske inte vara så snabba, men framför allt blir det absolut inte frågan om några lån för statens del.
Då får hellre rälsen ta slut någonstans dit nästan ingen egentligen vill åka.
Den gröna entusiasmen har inte lyckats rubba Magdalena Andersson en millimeter. Inte de uppenbara poängerna med att bygga färdigt en järnväg heller.
Innan resan
Men det var innan Fridolins och Lövins resa till Östergötland.
Missnöjda socialdemokratiska kommunalråd är kanske det enda en socialdemokratisk finansminister verkligen är rädd för. Sura ministrar kan hon hantera, buttra oppositionspolitiker också.
Men mot kommunalråd som Lars Stjernkvist eller Helena Balthammar har Magdalena Andersson svårare att sätta sig på tvären.
Nu lär ett avgörande i frågan om snabbtågen äntligen vara på väg. Förhoppningsvis betyder det att bygget både kan påbörjas och avslutas så snart som möjligt, även om staten tvingas låna pengar.
Det skulle vara en seger för miljöpartisterna och ett tecken på att de lärt sig spelets regler. Men viktigare är det förstås att Sverige äntligen kan komma i gång med bygget av en infrastruktur som verkligen behövs.
Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.