Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Låt inte Kina bygga svensk-norsk järnväg

Om 12 år kommer höghastighetståg gå mellan Stockholm och Oslo. Och resan kommer bara ta dryga tre timmar. Det är åtminstone vad Oslo-Stockholm 2.55 AB hoppas på. Bolaget ägs av en rad mellansvenska kommuner och regioner och driver på för att en höghastighetsbana ska byggas.

Arbetskraft och kompetens

Varje år flyger 1,4 miljoner passagerare mellan Oslo och Stockholm och om man kan flytta över de resenärerna till tåg är mycket vunnet. Men att bygga blir dyrt, minst 170 miljarder kronor.

En kinesisk delegation har redan varit i Norge för att diskutera finansiering och bygge av banan. Delegationsledaren Huang Xin sa då till norska Dagavisen att man gärna vill bidra med pengar, arbetskraft och kompetens.

Runt om i världen ser vi hur kinesiska bolag tar över eller bygger elnät, vägar, järnvägar och flygplatser. Under 2016 ökade Kinas investeringar i EU med 76 procent och i höstas uppmanade EU-kommissionen medlemsländerna att sluta sälja hamnar, telekombolag och energiproduktion till Kina. Här i Sverige rasar en diskussion om kinesiska planer på att bygga och äga en jättehamn i Lysekil.

Kineserna är inte ensamma om att visa engagemang för snabbjärnvägen till Oslo. I höstas samlades ett 20-tal företag på Örebro slott som alla var intresserade av projektet, och till sommaren ska regeringarna i Sverige och Norge få förslag presenterade för sig om hur höghastighetsbanan kan finansieras och byggas.

– Vår modell för att få till stånd denna järnväg kan absolut bli helt ny för Sverige. Men vi arbetar inte med bara en modell, just nu tar vi fram ett antal helt nya modeller för finansiering och ägande, har Oslo-Stockholm 2.55 AB:s vd Jonas Karlsson sagt till Nerikes Allehanda.

Helt nya modeller för finansiering av offentlig infrastuktur avskräcker, särskilt efter skandalerna kring bygget av sjukhuset Nya Karolinska och alla turer runt järnvägen till Arlanda. Utredningar har visat att det blir dyrt, dåligt och svårt att kontrollera när privata investerare - kineser eller inte - får spekulera i gemensamma investeringar.

Gratis att låna

Just nu pågår en debatt om höghastighetsbanorna mellan Malmö, Göteborg och Stockholm verkligen blir av och hur de ska finansieras. Det borde inte vara så svårt.

Nu får den svenska staten urbilliga lån för den sortens framtidsinvestering en höghastighetsbana är. Och därför borde man passa på att bygga ny järnväg till Oslo också.

Alternativet till ett Kina-finansierat snabbtåg till Norge är inte att låta bli att bygga. Vi måste ha ny järnväg och vi måste underhålla den som redan finns. Annars kommer flyg och bil fortsätta vinna mark.